Opheodrys aestivus

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
0
Nemesis666:
Köpte en liten Opheodrys aestivus på mässan i Södertälje nu den 25e maj och den har inte ätit en endaste gång här hos mig. Den är liten och verkar rädd så fort man öppnar terrariet, den flyger liksom runt och försöker gömma sig. Den har bajsat två gånger vad jag vet och precis ömsat. 
Jag vet inte hur jag ska få den att äta för så fort jag visar den en syrsa med pincetten så försöker den gömma sig och verkar rädd. Har även haft en skål med mjölkmask ståendes inne i terrariet på en gren men den har inte tagit någon. Har ett 90×45×45 stort terrarium med många växter som skyddar och en vattenskål samt en koja som den kan krypa in in. Har värmelampa, uvlampa och fogger för rätt fuktighet, så miljön ska enligt alla skötselråd vara rätt. 
Börjar bli orolig att den ska svälta ihjäl eftersom den inte äter utan bara ligger gömd någonstans hela tiden.
Vad ska jag göra?

Varför försöker du mata en livrädd orm med pincett? Det kommer aldrig att fungera. Lägg syrsan i en plastburk med lock och gör ett hål högt upp på en sida eller i locket som inte är större än att ormen kan ta sig in. Burken ska vara av en plasttyp som syrsan omöjligen kan klättra på. Ställ in burken i terrariet försiktigt på morgonen och lämna terrariet helt ifred över dagen. På det sättet har du en chans att den äter - när den är helt ostörd.

Greensnakes är inget vidare enkelt terrariedjur och har du inte fått ett uppfödarintyg är den med stor sannolikhet vildfångad. Jag har bara träffat på uppfödda greensnakes en enda gång och det var i Danmark för 20 år sedan. De är i allmänhet supernervösa och stirriga hela tiden.

Medlem i SHF
3992
5010
Jonas_:

Det har ju endast gått två veckor sen mässan så svälter ihjäl lär den inte göra än på ett bra tag förutsatt att den ätit några fina måltider hos uppfödaren :) Jag skulle säga ha tålamod, låt den vara en vecka eller två helt utan mänsklig kontakt osv.. Står terrariet lugnt? Alltså är det mycket spring, rörelse osv utanför rutorna? 

Du kanske kan kontakta uppfödaren/säljaren direkt och kolla hur dom gjorde vid matning, rutiner, tider, byten osv :) Det kanske är det bästa..förutom tålamod då ;) 


5
0
Nemesis666:
Den är köpt från Happy reptiles och de sa att den inte var vildfångad men enligt andra så är den med största sannolikhet det och jag tycker det känns som det med tanke på hur rädd den är. Har försökt kontakta dem men de svarar inte på mail så det är oklart hur mycket den ätit innan. 
Terrariet står i mitt vardagsrum så jag går väl förbi det några gånger på kvällen men jag har hängt växter på sidorna så det inte blir någon direkt insyn för att inte störa för mycket.

Tänker att den kommer väl äta när den blir tillräckligt hungrig eller har jag fel där?

273
185
peter68:
Din orm har precis genomgått en väldigt stressig period. Den har fraktats och legat exponerad i en transparant låda på mässan. Jag förstår din oro, men det är nog bara till att avvakta.

Medlem i SHF
292
659
viper66:
Jag skulle nästan sätta pengar på att din orm är av tvivelaktigt ursprung. Vore jag som dig skulle jag testa små gräshoppor och hoppas på att den äter för att sedan avmaska den och allt som hör till. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild