Bygge till Anders med kostnad och tid

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

1660
776
fluffis:

Som Anders berättade (terrariedjur.se/?page=forum&thread=916) så har jag och min sambo Anders byggt ett terrarium till Anders :) ... och hans skink förstås :)

Det började i januari eller februari med en förfrågan från Anders och efter lite betänketid så tog idén form i form av ritningar och planering. Den 1 mars när det fortfarande låg snö kvar även här i Skåne började sågandet och min sambo var rätt lycklig för han hade köpt en ny såg och byggt ett nytt sågbord :)


1660
776
fluffis:

Jag ska inte trötta ut er med 500 bilder och beskrivning men jag väljer ut några bilder :)

 

 

 

 

 

 


1660
776
fluffis:

För några dagar sen kom det bästa: leveransen!

Här är vi hemma hos Anders och installerar terrariet :)

 


Medlem i DHF
1081
772
Westman:

vart hittar ni dom där runda vetelations grejen?


1660
776
fluffis:

På Woody bygghandel men de finns säkert hos andra bygghandlare också. Biltema har dock inte den här storleken utan bara de större för där har jag kollat :) De finns bara i vitt vad jag vet så vi har spraymålat dem med plasthäftgrund och svart sprayfärg.


1660
776
fluffis:

Jag har fått en del förfrågningar sen tidigare om pris och hur lång tid det tar att bygga en sådan här burk. Burkarna som vi gör till oss själva brukar inte vara såhär stora men den här är 170x60x60 cm så det är ganska rejält och blir otympligt när man håller på.

Utgifterna som vi har spenderat på det här bygget blir sammanlagt 2818 kr. Då är i princip allt inräknat. Det ingår även en ungefärlig summa för allmänt förbrukningsmaterial såsom lim, maskeringstejp, penslar etc.

Tiden då... det tog ju några månader innan det här bygget blev klart men i effektiv tid så tog det 33 timmar och 5 minuter. Då har jag bara räknat själva byggtiden och inte tid för att åka till affärer och inte heller leveransen men det sistnämnda var bara ett rent nöje, nästan :p


229
124
CJBReptiles:

Jag vill inte låta ofin, men hur kunde det bli så dyrt? Och vad tog sådan tid?


151
77
Firemon:

Bauhaus har dom runda ventilationsgallerna oxå 20:- för 4st  finns i vitt och brunt. 


1660
776
fluffis:

CJBReptiles: Varför är du ofin om du inte vill låta ofin? Hehe, det är lugnt. Man får vara ofin om man tycker att man behöver det :) Vi satsade i första hand inte på att få det billigt utan på att få en bra kvalitet så att Anders skulle bli nöjd :) Ändå tycker jag inte det sprang iväg speciellt mycket. Eftersom ytan är ganska stor inuti så gick det åt mycket klarlack till det och så har vi säkrat det extra med lackfärg i botten och bara lacken kostar 467 kr. Det är den dyraste posten. Om det finns intresse kan jag lägga ut hela specifikationen.

Tiden... det är samma där. Kvalitet tar tid :) Jag tror att det gick åt mycket tid till att lacka men jag har inte sammanställt tiden på det viset utan mer dag för dag och den tidlistan är alldeles för lång att läggas in här :)

Firemon: aah, där ser man :)


69
1
Virtuousblue:

Kvalité kan man ju få ändå. Man behöver ju inte lägga hur mycket pengar som helst. Bygger en större burk än det där just nu och är endast uppe i 700 lappen ca. Och då har jag varit slösaktig tycker jag. ( Någon rabatt på sjävla OBSen dock, liten. ) Med glas, lister, färg, lack osv, så är jag uppe i högt 1500 kr skulle jag tro. :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild