Fjärilslarver som angriper

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

459
138
Pakke:
Hej! Har funderat på väldigt länge.

Jag var liten då det fanns typiskt många grön larver med vita linjen som uppvisar oftast i maj till juli. De äter blad från lagom till större träd, men de attackerar andra sorts larver och äta upp! Attackert så våldsamt! (Ja, det är vanlig larv till fjäril)

Jag trodde det fanns inga larver som vill gärna bli predatorer?

Jag kom på det nyss då upplevde der när jag var liten.

Men nu många såna larver existerar inte. Vad heter den med vetenskaplig namn vet jsg inte.

Kan någon svara på det tack!

5088
3861
Tropfrog:
Hur kan du vara säker på att det är larv till fjäril? Såg du både puppa och färdig insekt? I såna fall är det lättare att beskriva fjärilen. I annat fall kan det nog vara ganska så knivigt att identifiera.

Mvh
Magnus 

459
138
Pakke:
Tropfrog skrev:
Hur kan du vara säker på att det är larv till fjäril? Såg du både puppa och färdig insekt? I såna fall är det lättare att beskriva fjärilen. I annat fall kan det nog vara ganska så knivigt att identifiera.

Mvh
Magnus 


Ja är säker på den larv är till fjäril pga larvens typiskt utseendet. Inte skalbagge eller insekt. Men har aldrig sett en fjäril. Så jag vet inte vilka rör det sig till art.

Är 100% att larv skulle bli fjäril. Ok lika bra jag ska bege och leta efter larv och slänga fotona här senare.

459
138
Pakke:
Googlade. Hittade den. Det är likadan larv. När jag såg den var då ljusa grön. På bilden visar den är bara mörkare färgen. Den angrep på andra larver om den hade chansen. Mycket gulpskt var den.

Därför frågar jag här för jag har aldrig sett en fjärillarv gärna anpripa och äta  upp andra larver.

danjonsson.blogg.se/2009/august/larver.html

Larv på första bilden.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild