Eftersom mjölksnokar är nattaktiva har jag alltid använt värmematta under terrariet i ett av de bakre hörnen, aldrig värmelampa därför att ormen sannolikt inte kommer att vilja exponera sig under den. Temperatur 22-30°C ungefär och luftfuktighet runt 50-60 RH generellt, 70-75 vid öms, alternativt fuktbox med fuktig sphagnum.
Jag har aldrig haft lampor till snokar inne i terrariet, det klättrar på dem och bränner sig även om de är nätade, alternativt drar ner dem = brandrisk. Hur fort de växer beror snarare på ägaren än på ormen, dvs hur mycket mat ormen får. Blir den absolut korvrund får den för mycket mat, den ska ha lite muskeldefinition som syns när den till exempel drar åt kring handen/armen när man håller den. Terrariets storlek bör vara proportioneligt, så ja, man brukar öka storleken på terrariet efterhand. Det finns stipulerade mått i jordbruksverkets regler, men om man har ett terrarium med ungefär samma längd som ormen är man på rätt sida.
En orm blir aldrig "fullvuxen" eftersom den växer livet ut, men könsmognad infaller normalt efter 3-4 år. Levande växter är varje terrarieägares dröm, men med grävande arter som mjölksnokar brukar det vara svårt. Det tippar ur jordklumpen ur krukan, eller lägger sig en vecka på bladverket så att bladen omvandlas till grönt snor. Jag rekommenderar alla att prova, erfarenheterna lär man sig mest av.
Sinaloa är i allmänhet en ganska lugn orm i vuxen ålder, men alla snokar är sprattliga som små. Hur man hanterar ormen är långt viktigare än hur ofta för att det ska bli en lätthanterlig orm.