Temperatur-setup krånglar.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

34
9
Pythony:
Näpp, jag förstår inte!
Är inte poängen med termostaten att den ska hålla temperaturen till ett visst värde?
För den fluxuerar för mycket!
Det var 31.8 innan jag åkte iväg mot jobbet och det kändes som att problemet kanske var löst men när jag kommer hem så är temperaturen nere på 26C igen! 

Innan termostaten var inblandad så mätte jag 33C (+/-någon decimal) kontinuerligt över flertalet dagar men nu så flaxar det upp och ner! 
Jag kan nog behöva ta en heldag och koppla bort termostaten helt ur ekvationen och själv hålla koll på temperaturen ofta.. Det måste ju vara något galet med den där termostaten liksom, den fyller inte den funktionen den ska! 

5100
3876
Tropfrog:
Under förutsättning att värmemattan är tillräckligt kraftig för att hålla temperaturen uppe så är det nog fel på termostaten. Du har väl en indikator på enheten som visar om den värmer eller inte?

Lättast är väl att ta ut den ur ur terrariet och testa den med en värmepistol eller någon annan kraftigare värmekälla. Om den indikerar på när är värdet är lägre än bör värdet och stänger av när förhållandet är tvärt om så är det värmemattan som är underdimensionerad. Om den beter sig på annat sätt så är det läge att reklamera.

Mvh
Magnus 

34
9
Pythony:
Tropfrog skrev:
Under förutsättning att värmemattan är tillräckligt kraftig för att hålla temperaturen uppe så är det nog fel på termostaten. Du har väl en indikator på enheten som visar om den värmer eller inte?

Lättast är väl att ta ut den ur ur terrariet och testa den med en värmepistol eller någon annan kraftigare värmekälla. Om den indikerar på när är värdet är lägre än bör värdet och stänger av när förhållandet är tvärt om så är det värmemattan som är underdimensionerad. Om den beter sig på annat sätt så är det läge att reklamera.

Mvh
Magnus 


Aah men som sagt, jag mätte ju 33C i flera dagar innan ormen flyttade in, det har blivit kallt efter termostaten blev installerad. 

5100
3876
Tropfrog:
När man felsöker så skall man utesluta så många yttre omständigheter som möjligt. Vad innebär flera dagar?

De senaste dagarna har det blivit mycket kallare där jag bor. Jag har redan stängt av fjärrvärmen, så det innebär kallare innomhustemperatur. Speciellt på södersidan som blir himla varm när solen ligger på. Kan det vara samma sak hos dig? Att innomhustemperaturen blivit lägre och du nått gränsen för vad mattan klarar?

I vilket fall måste du konstatera att det är fel på termostaten innan du reklamerar den. Har den en av/på indikator? Visar den som förväntat?

MVH
Magnus

34
9
Pythony:

Tropfrog skrev:
När man felsöker så skall man utesluta så många yttre omständigheter som möjligt. Vad innebär flera dagar?

De senaste dagarna har det blivit mycket kallare där jag bor. Jag har redan stängt av fjärrvärmen, så det innebär kallare innomhustemperatur. Speciellt på södersidan som blir himla varm när solen ligger på. Kan det vara samma sak hos dig? Att innomhustemperaturen blivit lägre och du nått gränsen för vad mattan klarar?

I vilket fall måste du konstatera att det är fel på termostaten innan du reklamerar den. Har den en av/på indikator? Visar den som förväntat?

MVH
Magnus


Den har en av/på indikator och den visar alltid att mattan är på samt att jag redan har 25wattsmatta, jag verkar inte hitta något som är starkare än det i alla fall om jag skulle köpa en ny.

 

Tillägg: finns värmekabel på 50watt, kanske kan vara värt att köpa en sådan istyället då.


34
9
Pythony:
Pythony skrev:


 

Den har en av/på indikator och den visar alltid att mattan är på samt att jag redan har 25wattsmatta, jag verkar inte hitta något som är starkare än det i alla fall om jag skulle köpa en ny.

 

Tillägg: finns värmekabel på 50watt, kanske kan vara värt att köpa en sådan istyället då.



Tillägg: Jag startade helt enkelt upp allting ett par dagar innan jag skulle hämta upp Ormen på mässan bara för att se om jag skulle behöva göra några sistaminuten-ändringar men fick bra resultat både med luftfuktigheten och temperaturen, vid tillfället hade jag ju dock ingen termostat utan den köptes på mässan samma dag som jag hämtade upp henne och resultatet av det hela var att jag hade 33C när jag kom hem och det ända jag gjorde var att jag drog ur mattan, limmade termostatens givare i botten och drog igång igen innan jag släppte in ormen i terrariet, upptäckte senare på kvällen att temperaturen hade gått ner avsevärt och har fått käbbla med den nu i sedan i lördagskväll.

 

Nu har jag lagt en beställning på 50watts värmekabel, tycker bara att det är konstigt att temperaturen var hur bra och stabil som helst innan det var en termostat inblandad, utan först när jag kopplade i den som ska "säkra" temperaturen så började det flaxa hejvilt!


5100
3876
Tropfrog:
Konstigt eller inte. Allt tyder på att värmemattan inte räcker, eller glappar. Du hade sannolikt haft precis samma problem utan termostaten. Termostaten är bara ett relä som sätter på och av. Den påverkar inte mattans prestanda.

Det är just därför man skall köra terrariet ett tag utan djur innan man handlar.

För att vara helt säker på att termostaten funkar som den skall kan du testa enligt mitt tidigare inlägg. Om du inte har lämplig värmekälla för test så kan du också sätta ner bör värdet närmare är värdet så kommer du att se om den slår på och av som tänkt.

Mvh
Magnus 

34
9
Pythony:
Tropfrog skrev:
Konstigt eller inte. Allt tyder på att värmemattan inte räcker, eller glappar. Du hade sannolikt haft precis samma problem utan termostaten. Termostaten är bara ett relä som sätter på och av. Den påverkar inte mattans prestanda.

Det är just därför man skall köra terrariet ett tag utan djur innan man handlar.

För att vara helt säker på att termostaten funkar som den skall kan du testa enligt mitt tidigare inlägg. Om du inte har lämplig värmekälla för test så kan du också sätta ner bör värdet närmare är värdet så kommer du att se om den slår på och av som tänkt.

Mvh
Magnus 


Det var ju just det jag gjorde, om mattan når 33C utan termostat, varför skulle den inte göra det med termostat?
Om mattan är för svag eller glappar så måste det "felet" ha blivit just mellan den korta stunden jag flyttade över mattan från vägguttag till termostat då den uppenbarligen var tillräckligt stark bara några minuter innan dess.

Jag har hursomhelst beställt en 50watt värmekabel nu så får hålla ett extra öga på att det inte blir för kallt tills den anländer. 

5100
3876
Tropfrog:
Pythony skrev:


Om mattan når 33C utan termostat, varför skulle den inte göra det med termostat?
 


Jag tror att du fokuserar på fel frågeställning. När man felsöker så gör man det på varje enhet för sig.

MVH
Magnus

34
9
Pythony:
Tropfrog skrev:


Jag tror att du fokuserar på fel frågeställning. När man felsöker så gör man det på varje enhet för sig.

MVH
Magnus


Jag är liksom Tekniker, så jag vet hur man felsöker, jag gör det i ca 40 timmar i veckan haha.

Och jag har tänkt testa om jag tar bort termostaten från ekvationen helt och ser om jag återigen får upp temperaturen till ca 33C så kan ju inte mattan vara för svag, men det går bli när jag kan vara hemma ett antal timmar och övervaka processen. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild