Konstiga små vita ägg? Som rör sig Snälla hjälp snabbt!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
0
Dirok:
Snälla hjälp jag har små vita rörande ägg i min min mjölmask box. Är det någon parasit eller vadå??? Min mjölmaksar har inte utvecklats en så dem borde inte kunna lägga ägg, Eller?

118
50
Berd:
Dirok skrev:
Snälla hjälp jag har små vita rörande ägg i min min mjölmask box. Är det någon parasit eller vadå??? Min mjölmaksar har inte utvecklats en så dem borde inte kunna lägga ägg, Eller?

Hoppstjärtar eller parasiter. Har du det fuktigt hos mjölmaskarna? Det är inte ägg iallafall. Detta har hänt mina zophobas, jag plockade ur zophobasarna en och en och la dom i en sil och sköljde dom med varmt vatten och bytte ut allt substrat och diskade rent deras burk. Sedan var parasiterna borta! Tror inte att parasiterna är något farligt men dom bor ju gärna innanför maskarnas skal och det verkar obehagligt tycker jag. Sedan är dom bra på att smita genom att klättra ur burken. För att detta inte ska hända igen, håll burken torr genom att ha bra ventilation, nättak eller inget tak alls. Mjölmaskarna kan inte klättra ur burken om du ha tillräckligt hög kant. Ge inte för mycket blöt frukt som dom inte hinner äta upp, mata mer med torrfoder (havregryn eller hönsmat). Och ha gärna nät i botten så deras avföring åker igenom som leder till en annan burk. Kan visa med bilder på hur jag har gjort med det om du är intresserad.

Lycka till!

10
0
Dirok:
Okej tack så hemst mycket. Skulle du kunna skicka bilder?

388
460
australis66:
Dirok skrev:
Snälla hjälp jag har små vita rörande ägg i min min mjölmask box. Är det någon parasit eller vadå??? Min mjölmaksar har inte utvecklats en så dem borde inte kunna lägga ägg, Eller?


Ser ut som fuktkvalster. 

10
0
Dirok:
australis66 skrev:


Ser ut som fuktkvalster. 


Är det något dåligt???

118
50
Berd:
Dirok skrev:
Okej tack så hemst mycket. Skulle du kunna skicka bilder?

Jag kan lägga ut bilder på nätbotten här när jag kommer hem. :)

388
460
australis66:
Dirok skrev:


Är det något dåligt???


Vad jag vet gör dom ingen större skada men dom sprider sig snabbt och det kommer blir mängder av dom fort. 

Hade inte velat ha kvar det i en foderodling. 

5061
3824
Tropfrog:
Fuktkvalster eller jordkvalster gissar jag på. Oavsett vilket så gillar de mer fukt än vad mjölmaskarna behöver. Så rent teoretiskt borde det gå att torka ut dem. Jag hade dock silat ur och startat om för att skynda på resultatet.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild