Frågor om väsande kackerlackor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

101
91
Trypto:
Jag är eventuellt intresserad av att skaffa väsande kackerlackor (G. portentosa) som husdjur (alltså inte föda upp som foder). Har några funderingar som håller mig tillbaka.

1. Jag vill inte ha en massa ungar som jag dels behöver leta reda på och döda hela tiden (det räcker med snäckorna jag har), dels behöver vara rädd för att de rymmer och invaderar mitt hem. Hur undviker jag detta? Kan man hålla ett gäng med bara honor eller bara hanar? Jag tänker mig att jag ska ha 2-4 stycken.

2. Hur mycket ventilation behöver de? Jag har mina snäckor i plastlådor med snäpp-lock som jag gjort ventilationshål i, skulle detta räcka för kackerlackor eller behöver de typ nättak?

3. Har läst att de är duktiga på att rymma och att man därför ska ha en vaselin-rand längs med den övre kanten av buren. Vad menas? Har man inte lock på lådan?


Tacksam för svar, mvh nybörjare :)

118
50
Berd:
Dom ska inte alls ha lika fuktigt som snäckor, så se till att dom har gott om ventilation så det hålls torrt, helst nättak. Man kan smörja toppen av lådans väggar med vaselin som gör att dom glider ner och inte kan klättra ur, men lock ska fortfarande vara på. Om du absolut inte vill ha ungar så är det säkrast att bara köpa hanar. En vattenskål med vattenkristaller ska finnas, och en skål med hönsfoder eller havregryn. Färska grönsaker ska också ges. Dom går att ha i rumstemperatur men ha gärna en värmematta.

Lycka till!

101
91
Trypto:
Tack för svar! Har hört att hanar kan vara territoriella och tjafsa med varandra, hur stort problem kan det bli? Även om de inte fysiskt skadar varandra känns det trist om de är konstant stressade där inne. Om jag köper honor som har varit ifrån hanar ett tag borde det inte vara några problem eller? I värsta fall får jag döda första gänget avkommor och så slipper jag dem sen.

Ännu en fråga: behöver de något tillskott i maten, t.ex. kalk eller liknande? 

163
103
Melsson:
Tycker det låter väldigt tråkigt att döda djur i onödan. Sälj dem istället, eller skänk till någon som kan använda dem som foder.

101
91
Trypto:
Melsson skrev:
Tycker det låter väldigt tråkigt att döda djur i onödan. Sälj dem istället, eller skänk till någon som kan använda dem som foder.

Ja exakt, det är just därför jag vill ha en samkönad grupp men är som sagt osäker på hur det fungerar med endast hanar. Finns ju alltid en risk att man får hem honor som är parade och konsekvensen av det får man ju ta i sådana fall, dock inte det som tråden handlar om. Syftade snarare på att så snart alla potentiella kullar är födda och man gjort sig av med avkommorna, på vilket sätt man nu anser vara lämpligt, så bör ju inte honorna kunna få fler sedan (för de kan inte spara på ägg vad jag vet?).

1275
1724
Falk:
Blötare frukter funkar hur bra som helst om man inte vill använda vattenkristaller.

118
50
Berd:
Trypto skrev:
Tack för svar! Har hört att hanar kan vara territoriella och tjafsa med varandra, hur stort problem kan det bli? Även om de inte fysiskt skadar varandra känns det trist om de är konstant stressade där inne. Om jag köper honor som har varit ifrån hanar ett tag borde det inte vara några problem eller? I värsta fall får jag döda första gänget avkommor och så slipper jag dem sen.

Ännu en fråga: behöver de något tillskott i maten, t.ex. kalk eller liknande? 

Ja det stämmer att dom kan bråka, men om dom har tillräckligt med utrymme och gömställen så borde detta inte förekomma. Och om man inte har honor ihop med dom så borde dom inte heller bråka om parning osv. Tror inte att bråket leder till något allvarligt som att döda eller skada varandra, utan är mer bara som ett tjafs. Som sagt, om du har rätt temperatur, många gömställen (korkbark) och stort utrymme så borde dom inte bli stressade. Kalk behövs för deras skelett eller ”skal”. Om du har kalkrikt vatten där hemma (egen brunn) så får dom i sig det när dom dricker. Annars så kan du pudra grönsakerna med calsium puder eller lägga in ett sepiaskal som dom kan gnaga på när dom vill.

Igen, lycka till!

101
91
Trypto:
Berd skrev:

Ja det stämmer att dom kan bråka, men om dom har tillräckligt med utrymme och gömställen så borde detta inte förekomma. Och om man inte har honor ihop med dom så borde dom inte heller bråka om parning osv. Tror inte att bråket leder till något allvarligt som att döda eller skada varandra, utan är mer bara som ett tjafs. Som sagt, om du har rätt temperatur, många gömställen (korkbark) och stort utrymme så borde dom inte bli stressade. Kalk behövs för deras skelett eller ”skal”. Om du har kalkrikt vatten där hemma (egen brunn) så får dom i sig det när dom dricker. Annars så kan du pudra grönsakerna med calsium puder eller lägga in ett sepiaskal som dom kan gnaga på när dom vill.

Igen, lycka till!


Tack så mycket! Då lutar det mot en liten grupp med pojkar, har förhållandevis stort utrymme och såklart massa berikning att erbjuda. Sepiaskal går åt i mängder till snäckorna också så det funkar ju toppen att bara lägga in ett sådant. 

1275
1724
Falk:
Kalk behöver dom inte då deras skelett är byggd av chitin och inte kalcium

101
91
Trypto:
Falk skrev:
Kalk behöver dom inte då deras skelett är byggd av chitin och inte kalcium


Tack. Jag såg i ett annat forum att någon gav kalciumtillskott så jag tänkte att jag skulle dubbelkolla, men det stämmer ju som du säger. Det dagliga kalciumbehovet (samt övriga ämnen de behöver) blir nog tillfredsställt av hundfodret jag planerar att ge dem.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild