Första ödla/insekt?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

15
1
ChubbySeal:
Just nu bor jag hemma. Jag har också katter och hundar.
Jag har aldrig haft reptiler, fiskar eller insekter.
Jag försöker att vänja mig vid spindlar då jag har araknofobi.

Vilka reptiler och/eller insekter skulle ni rekommendera som är ganska lugna och som man lätt kan få handtama?
Samt tillbehör till de? Helst på nätet eller i/nära Borås.

Jag letat efter allt mellan juveniler och vuxna omplaceringar.
Jag tittar på olika personer på youtube som har reptiler och andra djur för att lära mig mer om de. (Snake Discovery, AntsCanada, AfroHerpKeeper, ReptileRapture och GoHerping om det är intressant)

1275
1724
Falk:
Tråkigt svar men ifall du vill ha en " handtam" reptil så får du leta länge.

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
ChubbySeal skrev:
Just nu bor jag hemma.


Det gör nog alla! :p

Reptiler blir inte tama, så som hundar och katter, så den tanken kan du ge upp. :)
Men lugnare ödlor som är lättare att sköta är leopardgecko, eller skäggagamer.

Om det är rätt reptil för dej vet jag inte. Välj den som intresserar den bäst, sen ser du till att du läser på massor om den arten. När du känner att du läst tillräckligt så tar du och läser på en hel del till. :p

Bättre att välja en att som man själv är intresserad av istället för en "nybörjar art".

Läs På bland alla skötselråd som finns här på sidan.

163
103
Melsson:
[quote=Flyers90]

Det gör nog alla! :p

Haha :)

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Du kan ju fundera på bönsyrsor annars. De är hanterbara även om fullvuxna honor kan vara aggressiva.

101
91
Trypto:
Kanske är lite för långt ifrån det du söker, varken reptil eller insekt, men kan slå ett slag för snäckor om man värdesätter att kunna hantera utan att orsaka stress. Är väldigt förtjust i mina slemvalpar och tycker de är underskattade husdjur :) 

2
1
ReaperDuckling:
Min första reptil var en omplacerad skäggagam och han var en perfekt, handtam nybörjarreptil. :)  
Annars så kan jag rekommendera leopardgeckos eller kungspyton, om du föredrar ormar framför ödlor. Om du är intresserad av insekter så rekommenderar jag starkt afrikansk jättetusenfoting, de är väldigt fina och charmiga djur. 
Det man får komma ihåg är att de flesta reptiler lever långa liv (under rätt förutsättningar), så man får förbereda sig på ett långt åtagande. 
Insekter kanske därför är bättre för att "testa på" hobbyn?

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
ReaperDuckling skrev:

Insekter kanske därför är bättre för att "testa på" hobbyn?

Håller ej med då det är som två olika djur. Insekter är mycket olika. Det är som attman ska börja med fiskar och skaffar en vattenlevande sjögurka som man knappt ser röra sig någonsin (nu är sjögurkor säkert svincoola men inget för någon som vill ha ett trevligt akvarium med mycket liv i.

Om det är insekter du är ute efter och är intresserad av så ska du ju köra.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild