Erfarna ögonfransgeckouppfödare, se hit!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

1228
464
leedragon:
Tropfrog skrev:


Varför skulle en skåning åka till Stockholm för att besöka veterinär?

Om hon nu vill lämna den sköna södern för veterinär så är en av Sveriges bästa reptilveterinärer på blå stjärnan närmare......bästkusten så klart ;)

Mvh
Magnus 


Vem sa att man skulle åka till stockholm..... ;) man kan ringa och rådfråga ;) be om instruktioner ;) Du vet teknikt är mer än häst, vang och långa promenader  nu mera ;)

3
1
Nystroms:
Berd skrev:
Grattis! Är inte så erfaren kring just ögonfransgeckos men honan kan väl lagra sperman upp till flera månader när dom parat sig? Så om du någon gång parat henne, även för ett långt tag sen så borde det kunna komma fertila ägg ändå. Tror inte det finns så mycket att göra åt foten då juveniler är så ömtåliga. Vänta några dagar för att se om det rättar till sig av sig själv, om inte så blir det väl något den får leva med. Om den fortfarande är pigg och kan klättra så borde det inte vara något större bekymmer än ett utseendeproblem.

Lycka till!


Tack så mycket! Jo har också hört det! Däremot har jag haft honan i två år nu utan att hon haft kontakt med hane så jag är milt förvirrad över hur detta hände, haha. Ja, hon är väldigt aktiv och har stor apptit så utöver foten är allt bra. Tack för tipset! :)

3
1
Nystroms:
Jonas_ skrev:
Utan att låta för hård vill jag komma med ett annat synsätt på djur med diverse defekter :-) 

Jag plockar alltid bort individer med defekter, ju snabbare desto bättre. Om man nu inte har djuret kvar i sin privata ägo livet ut på individen och väljer att ha kvar den.. 

Allt som kläcks fram ska inte överleva :-) brukar alltid finnas andra med hungriga djur med smak på andra reptiler. Så kommer dom till användning, om man kan uttrycka sig så. 

Har juvenilen gått med dom vuxna kan den blivit biten. Eller en skada, liknar nästan en klämskada. Eller så är den helt enkelt kläckt med defekten. 


Jag ska se om foten blir bättre eller värre med tiden. Om det är så att hon slutar vara aktiv och att äta pga smärta får jag gör som du säger :( Men just nu fungerar allt annat utan problem så vill inte ta det beslutet än. Tack för tipset!

5099
3873
Tropfrog:
leedragon skrev:


Vem sa att man skulle åka till stockholm..... ;) man kan ringa och rådfråga ;) be om instruktioner ;) Du vet teknikt är mer än häst, vang och långa promenader  nu mera ;)


Det behöver du inte fråga. Bara att läsa historiken i tråden.

En seriös veterinär svarar alltid att det krävs en undersökning för att kunna svara och ber vederbörande att komma in med djuret.

Men häst och droska verkar onödigt. Faktum är att de flesta människor av idag inte har tillgång till sånt fortskaffningsmedel. Bil eller tåg/buss skulle jag rekommendera.........Och en duktig veterinär som finns mindre än 60 mil från hemmet.

Mvh
Magnus 

1228
464
leedragon:

Tropfrog skrev:


Det behöver du inte fråga. Bara att läsa historiken i tråden.

En seriös veterinär svarar alltid att det krävs en undersökning för att kunna svara och ber vederbörande att komma in med djuret.

Men häst och droska verkar onödigt. Faktum är att de flesta människor av idag inte har tillgång till sånt fortskaffningsmedel. Bil eller tåg/buss skulle jag rekommendera.........Och en duktig veterinär som finns mindre än 60 mil från hemmet.

Mvh
Magnus 


Menar du historiken när jag skrev min ursprungliga kommentar? för innan dess stod inget om det. Du kan gå tillbaka till första sidan och dubbelkolla det. En veterinär med erfarenhet lär avgöra bättre vad som ska och bör göra, personen i frågan kan även meddela vad som behövs för diagnosen, mycket bättre än de som sitter i forumet och ger ut möjliga behandlingar utan ha den medicinska kompetensen för det. Precis, Det finns också mobiler kameror internet och mejl för att föra information, men informationen som behövs låter jag veterinären avgöra.


5099
3873
Tropfrog:
Nu börjar det bli lite väl absurd diskussion.

Att stockholmare antar att alla andra bor i Stockholm är ganska så vanligt. Jag antog att det var det misstaget som begicks. Tydligen hade jag fel och misstaget var att tro att det finns veterinärer som ställer diagnoser utan att ha träffat djuret.


Om det är någon här som har fått diagnos från en seriös veterinär remote så berätta gärna om det. Vilka underlag hade hen?

Kommentaren om att veterinärer faktiskt är nätter än random forumanvändare håller jag förstås med om.

Mvh
Magnus 

13
18
GrayReptiles:
Tropfrog skrev:
Att stockholmare antar att alla andra bor i Stockholm är ganska så vanligt. 


Va? 

1228
464
leedragon:
Det börjar inte bli absurd, det var absurd redan från början, man kan absolut ringa och fråga om råd till veterinären, vad mer en behöver göra kan veterinären tala om eller hänvisa till.

5099
3873
Tropfrog:
leedragon skrev:
man kan absolut ringa och fråga om råd till veterinären, vad mer en behöver göra kan veterinären tala om eller hänvisa till.


Jo, jag håller med till 100%. Problemet är att det råd man får av seriösa veterinärer är att komma in med dem så att de kan göra en ordentlig undersökning. Då är det ganska så bra att prata med en som finns i sin närhet. 

Eller har du någonsin fått något annat råd av en veterinär?

Mvh
Magnus 

1228
464
leedragon:

Tropfrog skrev:


Jo, jag håller med till 100%. Problemet är att det råd man får av seriösa veterinärer är att komma in med dem så att de kan göra en ordentlig undersökning. Då är det ganska så bra att prata med en som finns i sin närhet. 

Eller har du någonsin fått något annat råd av en veterinär?

Mvh
Magnus 


Det får de säga, vad som ska göras eller ej. Yes har fått info och råd angående medicin doser och parasit behandling. Kunde de ha sat mig att komma in? förmodligen med det är de som är kvalificerade att avgöra.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild