Mecynorrhina torquata ugandensis kokong

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

85
32
Wahlman:
Hej. Någon som har erfarenhet av dessa.
Bör dom få ligga kvar i sina kockonger. Ser att en del plockar ut puppan ur kockongen.

142
241
Greven78:
Hej. Jag låter dem vara kvar i sina kokonger i jord. Så en gång i veckan går jag igenom terrariet för att hitta kokonger. Dessa lägger jag sedan i burkar. 2 lager med 6 st kokonger får det plats i mina burkar. Mellan kokongerna fyller jag på med kompost från terrariet där resten av mängden larver finns. Burkarna ställer jag sedan in i terrariet. 3 burkar just nu. Och när skalbaggarna kommer fram så blir de serverade banan. Och mycket bananer går det åt.
Något som jag gör ibland är att jag rensar bort gamla kokonger i burkarna. Ser till så att det är lagom fuktigt. Sen så brukar jag skaka de hela kokongerna försiktigt. Om det skallra i dem så är det en puppa däri. Men om inget skallra så är det en skalbagge däri och då hjälper jag till att öppna upp ett hål så att den lätt kan komma ut. 

Om en kokong går sönder så får puppan ibland hamna i konstgjord kokong av oase. Mina Dynastes fick alla göra det. Litade inte på kvarvarande larver. Kokongerna var lite större och jag ville få bättre koll på dem. Endast Dynastes har jag medvetet  gett denna behandling. Alla mindre baggar får sköta sig själva.

142
241
Greven78:

142
241
Greven78:

85
32
Wahlman:
Greven78 skrev:

Tack snälla för svar.
Bra med burkarna så. Ska fixa lite i morgon. 
Jag la bollarna uppe på substratet. 
Bättre att flytta över dom i en låda. 


85
32
Wahlman:

142
241
Greven78:
Snackade med ThePetFactory igår. De rekommenderade att man bibehöll kokongen och endast om denna gick sönder så gjorde man en ny i oase. Detta för att kokongen var exakt rätt storlek för puppan.

85
32
Wahlman:
Greven78 skrev:
Snackade med ThePetFactory igår. De rekommenderade att man bibehöll kokongen och endast om denna gick sönder så gjorde man en ny i oase. Detta för att kokongen var exakt rätt storlek för puppan.


Jag har låtit dom ligga kvar i substratet. 
Så länge dom är puppa låter det om kockongen.
När dom är skalbagge är dom stilla. sa tjejen jag köppte av. 

142
241
Greven78:
Har gjort en genomgång hos baggarna idag.Lagom med kokonger. Några av dem ska jag öppna då det verkar dom att det är färdiga baggar däri.Kul och få se.Blev dock lurad av en så den får en Oasekokong.Och här får den ligga med lock på och jämn fuktighet.

85
32
Wahlman:
Greven78 skrev:
Har gjort en genomgång hos baggarna idag.Lagom med kokonger. Några av dem ska jag öppna då det verkar dom att det är färdiga baggar däri.Kul och få se.Blev dock lurad av en så den får en Oasekokong.Och här får den ligga med lock på och jämn fuktighet.

Vad häffftigt  
Tack för att du delar med dig. 
Super kul att se. 
:) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild