Min kungspyton växer inte så mycket.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

11
2
Pyton94:
Jonas_ skrev:
Tack för bild. Men jag skulle vilja se kroppen på ormen, inte huvudet :) För att avgöra om den är för tunn eller liknande. Men jag tror det bara är en liten individ, hane med största säkerhet, som kanske äter små byten? Tror inte du behöver oroa dig för längden sålänge den äter och bajsar normalt. 

Har du mätt upp 40cm orm genom måttband eller ögonmått? :) För ibland kan även den bästa se fel på någon decimeter. 


 

Ok jag kan försöka fixa en bild efter jobbet.
Jag tycker inte att det är för små byten men kanske ska testa med lite större då.
Den äter varje gång den får mat och den bajsar bra också.
Det är med ögon mått men kan kolla lite mer noggrant sen.
Tack för svar

11
2
Pyton94:
Pyton94 skrev:
[/quot[quote=Jonas_]Tack för bild. Men jag skulle vilja se kroppen på ormen, inte huvudet :) För att avgöra om den är för tunn eller liknande. Men jag tror det bara är en liten individ, hane med största säkerhet, som kanske äter små byten? Tror inte du behöver oroa dig för längden sålänge den äter och bajsar normalt. 

Har du mätt upp 40cm orm genom måttband eller ögonmått? :) För ibland kan även den bästa se fel på någon decimeter. 



11
2
Pyton94:
Han va lite längre än 40 tror jag 

11
2
Pyton94:
Han är bort mot 60 cm 

Medlem i SHF
3997
5021
Jonas_:
Pyton94 skrev:
Han är bort mot 60 cm 


Ja han ser ju absolut inte tunn ut på bilden och är den 60cm är det relativt normal längd skulle jag gissa :-) 

Det är svårt! att se längder på ormar... Speciellt om man inte har lång erfarenhet av uppskattningar. 

Du gör självklart precis som du vill med din orm.. Men jag hade börjat mata lite mer sällan än varje vecka :-) 

163
103
Melsson:
En kungspyton bör vara fullvuxen vid 4 års ålder och då är den normala längden runt 120-150 cm. Din orm är alldeles för liten. Som Jonas säger, mata mer sällan och framför allt, mata med rätt storlek på bytet. Bytet bör vara ungefär lika tjockt som ormens bredaste del, kan vara aningen större. 

11
2
Pyton94:
Tack för all hjälp ska nog köpa lite större råttor.
Hur ofta ska jag mata den typ bra att veta 
Mvh

273
185
peter68:
120-150 cm är stort för en kungspyton. >100cm för hanar och >130cm för honor är mer normalt.

Här är en bild på en hane (6 år) tillsammans med en hona (4 år): ball-pythons.net/forums/showthread.php?72766-Male-and-Female-Size-Comparison

Plattorna i bilden är 30x30 cm. En person i tråden skriver att han har en 25 år gammal hane på drygt 90 cm och 1,5 kg, inte större än en ett år gammal hona.

Vad gäller matning så bör bytet ha samma eller större omkrets än den tjockaste delen på ormen. Jag kan inte pytonormar, men 5-7 dagar är vad jag hört. Troligen mer sällan med åldern. Din orm kanske kan betraktas som yngre än vad den är, vad gäller matning.

25 år gammal hane: www.youtube.com/watch?v=IX8RT9uD3JM

281
366
Cartaq:
Här är en matnyttig länk

www.outbackreptiles.com/2018/09/the-truth-about-sub-saharan-volta-ball-pythons/

Medlem i SHF
3997
5021
Jonas_:

Pyton94 skrev:
Tack för all hjälp ska nog köpa lite större råttor.
Hur ofta ska jag mata den typ bra att veta 
Mvh


Du kommer få olika svar beroende på vem som svarar :D Men jag matar könsmogna pytonormar var 3e till var 6-7e vecka med ett byte varje matning. Dom flesta av mina ormar äter 6 till 10 gånger per år, ungefär. Jag har inget matschema som säger att den och den dagen måste dom äta osv.. Utan jag varierar både tiden mellan matningarna samt storleken på bytet skiljer från gång till gång. Det är enkelt att övermata en kramorm och tyvärr syns det inte på utsidan förrns det gått rejält långt! Fettet sätter sig runt organen och förkortar ormens livslängd dramatiskt! 

Så vill man ha en frisk och hälsosam pytonorm ska man mata den relativt snålt.. med snålt menar jag såklart inte att svälta djuren utan mer att mata som dom äter i naturen :) 

Mina ormar vintervilar 4 månader om året, då är dom helt utan mat, allihopa!! Så dom äter endast 8 av 12 månader på ett år. Längre matuppehåll är nyttigt för ormar. 

 

Men en råtta i månaden skulle säkert vara "lagom" :) 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild