Dabbagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

4
0
Sartil:
hej ! Vi har haft vår dabbagam i 3 mån och hittade den plötsligt död i morse i terrariet ! Han är runt ett halvt år gammal bara ... har inte verkat sjuk mer än lite trött och bajsat sämre under ca 2 v men inget vi direkt reagerat på ! Ätit som vanligt och varit aktiv på natten ! Vad kan han ha dött av? Plötslig död utan förvarning , några idéer , jag vill gärna ha svar för vi tyckte mycket om honom o är saknad ! 
Mvh Sarah 

Medlem i SHF
3992
5009
Jonas_:
En obduktion är enda sättet att få svar på den frågan :-) allt annat blir bara gissningar.

Har er dabbagam varit aktiv på natten känns det konstigt då arten är strikt dagaktiv. 

4
0
Sartil:
Tack Jonas ! Vi trodde den skulle leva i 10 år inte 3 mån !! Kan väl inte vara vanligt att de dör så hastigt , !? 

Medlem i SHF
3992
5009
Jonas_:
Sartil skrev:
Tack Jonas ! Vi trodde den skulle leva i 10 år inte 3 mån !! Kan väl inte vara vanligt att de dör så hastigt , !? 


En dabbagam kan nog med rätt skötsel bli +20år, minst :-) 

Går som sagt inte att svara på varför er individ gick bort, blir bara gissningar. Men reptiler likt många fåglar visar inte när dom är sjuka, ett försvar mot rovdjur kan man kanske säga. 

Jag vet inte så värst mycket om dabbagamer ska jag säga, men vet att dom kan vara relativt svåra att få till kosten till på ett naturligt sätt, likt många landsköldpaddor. Inga nybörjarödlor om man inte är rejält påläst vad jag hört iaf. 

5088
3858
Tropfrog:
Jag får väl börja i vanlig ordning att erkänna att jag inte heller har erfarenhet av djuret i fråga......Men att en dagaktiv ödla bara är aktiv på natten skulle kunna bero på för mycket/starkt uv ljus. Sen är det inte troligt att den dött av det, mer troligt att den dött av följdsjukdomar som kommit med skadorna/stressen för mycket uv kan ge.

Vad hade du för lampor till den?

Mvh
Magnus

4
0
Sartil:
Tack för svar Magnus ! Han var inte bara aktiv på natten men sov mycket på dagarna , det gjorde han redan från början när vi fick honom iofs ! Lampan var rekommenderad från tropikhuset och var på bara på dagen o släcktes på natten som jag blev rekommenderad till att göra! Så ledsamt om man skött det lilla livet fel på något sätt och inte vetat att han blev sjuk ! Kan ju bero på födan , ljuset , fuktighet , stress, virus  ja jag vet inte men tack för svaret ! 

5088
3858
Tropfrog:
Sartil skrev:
Tack för svar Magnus ! Han var inte bara aktiv på natten men sov mycket på dagarna , det gjorde han redan från början när vi fick honom iofs ! Lampan var rekommenderad från tropikhuset och var på bara på dagen o släcktes på natten som jag blev rekommenderad till att göra! Så ledsamt om man skött det lilla livet fel på något sätt och inte vetat att han blev sjuk ! Kan ju bero på födan , ljuset , fuktighet , stress, virus  ja jag vet inte men tack för svaret ! 


Att lampan rekomenderas av något är inte svar på frågan. Det kan mycket väl vara en felaktig rekommendation. Om du berättar vilken det var så kanske någon som är bättre på daglevande ödlor kan bekräfta eller dementera min ryggmärgskänsla.

Att en daglevande ödla är aktiv på natten men inte på dagen tyder helt klart på att miljön är fel dagtid.

Mvh
Magnus

17
17
pullex1919:
Vad ligger tempem på under dag tid? Både vid solplatsen och vid den kalla delen, sen när lampan är avstängd? ifal du mäte upp det under de 3 månaderna. 

Det är inte så att du har en skäggagam i hushållet? 

Vad för art var din dabbagam?

17
17
pullex1919:
exo terra basking spot med uv 100w, använder jag till mina dabbisar, tempen stiger som högst runt 55-57. Utan uv så är risken stor att den ka  ha drabbas utav MBD (Metabolic bone disease) Sen ska man inte ha en vattenskål i terrariumet, för det ökar luftfuktigheten för mkt. Sen så bör man täcka tre sidor invändigt så de inte ser sig själva, samt för att mildra stressen. Sen är det viktigt att ge kalk & vitamintillskott 2-3 var dag, ger man kalk-vitamin vid varje matning så kommer de bli sega och trött. sen är det väldigt viktigt med rätt terrarium, blir den arten du hade upp till 40cm med svansen inräknad så är det minsta tillåtna 120×60×60 har jag för mig, Olika beroende på art. 

Märker man att dabbisen inte kommer ut för att sola under hela dagen då bör man nog kontakta vetinär, lr plocka fram den, Samt så äre viktigt att ha fler bohållor till dessa så den själv får välja vilken bohålla den vill sova i.

Har två st uromastyx nigriventris, och har 4 st bohållor åt dessa två, två vid den kalla delen och två vid den varma delen, och de väljer främst bohållet vid den varma delen, samt så känner de av värmen när den tänds på morgonen, Och den styrs utav en timer med inställd tid under 7 dagar. 

Sen så bör man ta o läsa på innan man in för skaffa den arten man har tänkt o skaffa, Det blir mkt lättare att in förstå när något verkar fel, man blir inte direkt djur expert men en viss förstålese och underlättar med rätt skötsel. 

Just dabbagamer så äter de enbart bara vegant. sallad och fröer, Och det måste man läsa på grundligt innan man köper sallad och fröer, så man ger de rätt och inget som kan va skadligt.

Mina två kommer alltid ut lite över 6 tiden varje morgon, ställer in matskållen kl.05:45 och lampan tänds 6, och tar mellan 10-15min tills huvet sticker fram, sen kan det ta upp till 10min tills den går ut och lägger sig i solen, sen runt 15-20min går den till matskållen och börjar äta, sen kan dessa reptilee fasta/matvägra, är osäker på hur länge det kan ske, har aldrig varit med om det ännu, (hafr mina i cirka 1 år nu  och de är 4 år. 

Om du har Fb, så finns det en grupp som heter reptiler som hobby, där finns det fler som har dabbagamar samt bättre efarenheter än mig, Men som andra redan har svarat så skulle det bara bli gissningar, Finns olika skäll det kan bero på, värme,mat,stress,sjukdomar osv osv. 

4
0
Sartil:
Tack pullex för ditt ingående svar !! Jag har gjort som de sa i djuraffären med värme , uv lampa och släckt på natten ! Min ödla älskade den o låg stora delar av dagen o solade sig under den ! Kalk o vitaminbrist med dödlig utgång lpyer inte troligt på så kort tid tänker jag , då brukar väl skelettet bli deformerat ! Jag pudrade inte kalk över maten alltid dock ! Kan kanske vara fukten då för han fick en liten vattenskål i terrariet när han ömsade skinn .. terrariet har rätt storlek mm mm
det konstiga enl mig är att det gick så fort , bara över natten liksom ! Tack för tipset på FB och för all info du gav mig !! 
Mvh Sarah 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild