Red-Runner rymt

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

42
22
Kimiko:
Hej igen.

Har lite halvpanik just nu, igår lyckades två stycken Red runners smita vid två olika matningar i terrariet, jag tappade greppet med pincetten, Zaga jagade dem, men vet inte om hon fick tag på dem.

Skall jag få full panik och riva allt för att hitta dem, eller ska jag låta Zaga fixa det själv, hon kanske hittar dem trots att det är mycket växter och bergshyllor i terrariet ?

Hon är bara 4½ månad, men efter vad jag har läst och förstått, så föds de med jaktinstinkten ?

Massa frågor nu, men det är min första skäggagam, och jag vill inte göra något fel. jag har läst alla skötseelråd som jag har hittat, men det kommer småsaker ibland, som nu med kackerlackor på rymmen i terrariet, är livrädd att de skall, komma ut därifrån om hon inte lyckas hitta dem.

41
13
Danskenn:
Kimiko skrev:
Hej igen.

Har lite halvpanik just nu, igår lyckades två stycken Red runners smita vid två olika matningar i terrariet, jag tappade greppet med pincetten, Zaga jagade dem, men vet inte om hon fick tag på dem.

Skall jag få full panik och riva allt för att hitta dem, eller ska jag låta Zaga fixa det själv, hon kanske hittar dem trots att det är mycket växter och bergshyllor i terrariet ?

Hon är bara 4½ månad, men efter vad jag har läst och förstått, så föds de med jaktinstinkten ?

Massa frågor nu, men det är min första skäggagam, och jag vill inte göra något fel. jag har läst alla skötseelråd som jag har hittat, men det kommer småsaker ibland, som nu med kackerlackor på rymmen i terrariet, är livrädd att de skall, komma ut därifrån om hon inte lyckas hitta dem.

Jag själv släppte bara i syrsor i terrariet till min skäggagam så fick han jaga dom själv och det funkade kanonbra, han var dock adult men tror inte det skall vara nån större skillnad med en yngre. 

4
7
igulfast:
Vad är egentligen problemet? Varför är det sån katastrof ifall en red runner skulle komma ut ur terrariet? Arten i fråga är väl inte ansedd vara ett skadedjur inomhus?

5099
3873
Tropfrog:
igulfast skrev:
Vad är egentligen problemet? Varför är det sån katastrof ifall en red runner skulle komma ut ur terrariet? Arten i fråga är väl inte ansedd vara ett skadedjur inomhus?


Problemet är väl att de heter kackerlackor precis som några få kända skadedjur. Hade själv ohyggligt svårt att få in små Kenyanska kackerlackor i huset. Det krävde mycket utbildning av frun. Nu tycker hon att de är söta :)

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

igulfast skrev:
Vad är egentligen problemet? Varför är det sån katastrof ifall en red runner skulle komma ut ur terrariet? Arten i fråga är väl inte ansedd vara ett skadedjur inomhus?


Red runners/ryssar eller Shelfordella lateralis som de faktiskt heter kan föröka sej i rumstemperatur.

Så nej det är ingen kackerlacka man vill ska komma lös i huset.


42
22
Kimiko:
Flyers90 skrev:


Red runners/ryssar eller Shelfordella lateralis som de faktiskt heter kan föröka sej i rumstemperatur.

 

Så nej det är ingen kackerlacka man vill ska komma lös i huset.



Jo jag har läst det, och det var därför jag fick lite halvpanik. Hade det varit syrsor eller tom dubia så hade jag inte fått samma panik. Har hittat syrsor på köksgolvet vid ett par tilfällen, men jag vill INTE att det bildas en koloni av kackerlackor i lägenheten :/

Har dock inte sett till dem i terrariet, så antigen ligger de och trycker någonstans, eller så har hon hittat dem :/

5099
3873
Tropfrog:
Kimiko skrev:


Jo jag har läst det, och det var därför jag fick lite halvpanik. Hade det varit syrsor eller tom dubia så hade jag inte fått samma panik. Har hittat syrsor på köksgolvet vid ett par tilfällen, men jag vill INTE att det bildas en koloni av kackerlackor i lägenheten :/
 :/


Har du mat liggandes framme i lägenheten?

Se bara till att hålla rent omkring dig så skall du se att det inte bildas någon koloni. Tillväxt kräver energi.

Mvh
Magnus 


18
10
emanu88:
Det är lungt, ödlan kommer äta upp dem utan problem! Det är naturligt för ödlor att jaga insekter så det är bara bra.
Men däremot är det inget som man vill få utanför terrariumet för de kan som sagt föröka sig i en lägenhet...
Du kan kolla igenom terrariumet så att de inte finns några springer osv som de kan ta sig ut igenom.
Anticimex säljer också insektsfångare med klister på som man kan lägga på golvet som fångar insekter som har rymt.
Jag hade sådana när jag odlade på syrsor och de funkade bra

42
22
Kimiko:
Jag har hittat två springande på golvet vid olika tilfällen. En på övervåningen där terrariet står, och en på nedervåningen. Visst kan det bli rörigt runtom i lägenheten, men matrester finns det inte framme, annat än i pojkarnas rum, men jag har sagt åt dem att om de inte städar så kommer djuren söka sig dit.

Har satt ut fällor idag på morronen, men inte fått nån "fångst" än. men skulle tro att det är större möjlighet att de har gått i fällorna under natten.

Kom på en annan sak som jag glömde fråga butiken om, hur långt räcker doften för kackelackorna, måste jag ha flera i samma rum eeller räcker det med en ?

42
22
Kimiko:
Tror att det bara var 2 som hade kommit ut. Har inte sett några fler, och ingenting i fällorna, så jag hoppas att det är lungt nu ;)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild