Hon "hugger" mot bottensubstratet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

42
22
Kimiko:
Har en Skäggagam på lite drygt 4 månader, fick hem henne igår, så jag vet inte hur hon har "gjort" hos uppfödaren.

Jag uppmärksammade att hon liksom "hugger" mot bottensubstratet, ungefär som när hon tar insekterna, men det fanns inga insekter där, hon "högg" iaf. Såg även att hon tuggade lite på substratet

Jag har läst på flera ställen att det inte alls är nyttigt för dem att få i sig bottensubstratet, behöver jag vara orolig ? Ska jag be någon kolla upp henne ?

Bottensubstratet består av : Tropicaal terrain, compact brick, Komodo samt sandlådesand från K - rauta  ca. 50/50.

18
10
emanu88:
Ofta brukar de gå runt och slicka lite på inredningen när allt är nytt för att bekanta sig med den. Inte det som hon helt enkelt gjorde?
Eller så kanske hon trodde de var mat där och var hungirg?
Angående bottensubstratet: En frisk ödla äter inte av bottensubstratet. Börjar de äta av det så är det oftast kalkbrist det beror på och då kan de bli förstoppade. Fet mat som huvudfoder, mjölmask, zohobas, pinkies mm gör att de inte tar upp kalket och får kalkbrist eller att man inte ger kalk som tillskott till fodret.
Men eftersom du nyss fick hem henne så beror de inte på det :)

De funkar till och med att ha enbart sand som bottensubstrat, utan att det är någon fara att de äter den om de är friska och inte har kalkbrist. (OBS! Nu säger jag inte att sand är det bästa bottensubstratet till dem!)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild