"Red Runner" (Shelfordella tartara)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

42
22
Kimiko:
Hej, jag funderar lite på hur jag skall fixa terrariet till red runnern. Har aldrig haft dessa förut, men jag har läst mig till hur man kan "inreda" till dem. Men jag hittar ingenstans vad man skall ha för bottensubstrat till dessa, är det någon här inne som har bra tipps på bottensubstrat ?

Just nu så går de kvar i fraktlådorna, jag har matat dem och jag har lagt in lite vattenkristaller. Jag har ett miniterrarie som jag tänkte he dem i, men vill inte flytta dem dit innan allt är klart. Vill ha full koll på att ingen utav dem lyckas rymma och ge mig hjärtinfarkt.

Jag tycker de är lite läskiga och obehagliga, men Zaga (skäggagam juvenil) älskar dem, så det är  bara att bita ihop.

Tacksam för svar.

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
Du kan hålla dem, och mata dem med exakt samma sak som man gör med dubia.

www.terrariedjur.se/caresheet/other/b_dubia

28
12
ontheprowl:

Det bästa är att ha dem i en större mörk plastbytta, inte transparent då de trivs i mörker, hälla ett tunt lager vermiculit i botten och inreda med äggkartonger.

Jag fyller två kortsidor av lådan med äggkartong som staplas på höjden med en pappskiva mellan varje för att det inte ska kolapsa. I mitten av lådan har jag inga äggkartonger, där har jag tre serveringsfat; en för vattenkristaller, en för hönsfoder/havregryn, och en som jag lägger grönsaker som blir över från matlagningen i. Typ själkar från grönkål, salladsblad, avocadoskal m.m. Stjälkar och sånt går också bra att lägga uppe på äggkartongerna.

Det går även att hälla foder i botten av lådan och fylla med äggkartonger ovanför men det blir snabbt sunkigt av urin från kackerlackorna långt före det är uppätet. Vermiculit absorberar stora mängder vätska och håller lådan fräsch längre. Det blir alltså både mindre jobb och mindre kostnader i längden om man kör vermiculit i botten och matar på serveringsfat istället.

 

Bra låda:

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70292364/


Bra serveringsfat:

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60259143/


42
22
Kimiko:
Tack för svar.

Jag har tidningspapper i botten hos Dubian, om det fungerar så använder jag gärna det, annars så får jag införskaffa Vermiculit.

28
12
ontheprowl:
Kimiko skrev:
Tack för svar.

Jag har tidningspapper i botten hos Dubian, om det fungerar så använder jag gärna det, annars så får jag införskaffa Vermiculit.


Tidningspapper fungerar :)

42
22
Kimiko:
Vad bra, då fortsätter jag med det :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild