Archimandrita tessellata skötsel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

15
7
Kenny04:
Hej!
Finns det någon som har bra fakta om Archimandrita tessellata och hur man avlar på dom? 
Eller snarare hur man vet när ens honor ska föda?

Har nämligen köpt 4 st och jag tycker att dom ser väldigt stora ut om magarna, men är inte så jätte glad för småttingar tillsammans med dom stora. Så mina frågor är:

1. Kan man separera honorna från sina barn?
2. Vad äter nympherna?
3. När föder dom?
4. Hur vill nympherna bo (äggkartong som dubier?)
5. Livslängd?
6. När blir dom stora?
7. Hur många föder en hona?

Tacksam för svar :)
//Mvh Kenny

OBS!!!
Kan inte någon skriva ett skötselråd om (Archimandrita tessellata), det hade nog hjälpt många. Och till er som har skrivit skötselråd, så vill jag bara säga att dom är super bra och riktigt interessanta så har man inte kollat där ännu. Så är det ett stort tips :)

68
9
StaOlog:
Jag kan ge dig något litet tips iaf...

Du bör hålla dem naturalistiskt,  med mycket gamla löv (ek, bok brukar jag ta), grenar (halv/helruttna) etc. De vill gärna ha det mer fuktigt än de får av en burk med äggkartonger även om det funkar med mera torrt med.
De gräver väldigt mycket så räkna med ommöbleringar.
Favoritfödan hemma är sötpotatis. De brukar ha en skål sojamjöl med (kraftfoder till häst) vilket alla mina kackisar får.
Då man fuktar dricker de från droppar på bladen i substratet. Annars får mina i sig det mesta av sitt vatten via grönsaker och frukt (på sommaren ger jag även vattenkristaller).

Så frågorna då (mina erfarenheter):

1. Kan man väl men jag ser ingen vits med det. :)
2. Samma som de vuxna men i mindre mängd. ;)
3. ... jadu... då de små är klara... de kan vara rätt feta innan.
4. Se ovan. De små gräver ner sig och brukar mest dyka upp då det vankas frukt och/eller vatten.
5. Runt 1,5-2 år.
6. Från nykläckt till könsmogen tar det väl iaf 7-9 månader om jag inte är helt fel ute.
7. Ingen aning tyvärr.

I övrigt är det en riktigt trevlig kackerlacka! Hanarna är rätt ohanterbara men honorna kan man plocka med. Lite kul att "handmata" med vindruva. ;)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild