Hjälp med morpher.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

11
0
Begoodalex:

Hej!

För lite drygt tre veckor sen la min ena majsorm sin första omgång ägg på totalt 15 st.
Hon är Snow Motley, och fadern är en "Classic", om jag förstått det rätt. Rätta mig gärna!
Kullen var inte alls planerad då jag trodde att jag hade två töser, men tji fick jag.
Nu frågar jag er som är insatta: Vilka morpher lutar det åt att det kan bli?


340
91
Copa:

Classic HET Amel, Anerythristic, Motley får jag fram enligt www.reptilecalculator.com/corn-snake-morph-calculator/


733
295
markusbabs:

Tror att alla ungarna blir Normal het Amel, Anerythristic, Motley.

 

 

Jag tror att Amel, Anerythristic, Motleyär reseciva morpher och då måste både honan och hanen vara genbärare för att avkomman ska bli synlig genbärare. Och i ditt fall så är bara honan genbärare.


11
0
Begoodalex:

Tack! Inget jättekul med andra ord.
Frågan är om jag lyckas bli av med dom sen eller inte.
Vet ju hur svårt det kan vara :/


733
295
markusbabs:

Det hade varit roligare om det varit en co dominant gen, för då blir 50% av avkomman synlig genbärare :)  Då krävs inte lika mycket tänkande.

 

Jag håller med om att du troligtvis kommer ha svårt att bli av med dom. Man ska alltid tänka "hur stor är efterfrågan", innan man parar dom. Men med rätt prislapp så borde du bli av med dom i framtiden.  Jag tycket det va jobbigt att bli av med ghost ungar :/  Men allt går om man vill :)


11
0
Begoodalex:

Ja, det hade väl vart lite coolare kanske!

Det var ju inte alls tänkt att det skulle bli såhär, men jag har inte hjärta att göra mig av med äggen.
Dessutom är det första gången en orm lägger ägg hos mig, så det känns lite speciellt.
Skulle gärna behålla 1-2 st själv, om jag hittar några favoriter :)
Sen är det ju bara 12 ägg kvar. Två hade blivit dåliga när jag upptäckte högen. De hade legat för torrt. En tredje gick åt helvete :( Sjönk ihop, började gulna och möglade ordentligt undertill.. INTE kul!


733
295
markusbabs:

Se det positivt.

Om ett par år så kan du ju para vidare dina Normal het amel, anery, motley. och då planera lite innan så kanske du får fram lite coola ormar :)  

Och om du nämner att ungarna är heta i anonnsen när du ska sälja ungarna, så blir du nog lättare av med dom. Roligare att ha en het än bara en Normal :P  Skulle jag tycka.




11
0
Begoodalex:

"Det löser sig, sa kärringen som sket i vasken" :)
Tackar så mycket för tipset!


1663
779
fluffis:

Grattis till äggen! ... eller vad man ska säga. Jag förstår att du inte har hjärta att göra dig av med äggen. Det är inte ovanligt att ormar/majsormar är felaktigt könsbestämda eller inte könsbestämda alls. Honan ser ut att vara ganska stor/gammal och i så fall är det ju skönt att det inte var en liten hona som fick ägg innan hon var redo för det.

I princip alla majsormsfärger är recessiva och som de andra säger kommer juvenilernas färg att bli normalfärgade med anlag för anery, amel och motley, om föräldrarna i sin tur inte har anlag för annat. Vad vet du om den normalfärgade pappan? Det är ju inte ovanligt att normalfärgade majsormar faktiskt bär på olika färggener tex amel.

Som redan sagts så är säljmarknaden inte helt bra för majsormar nuförtiden men det låter som om du kommer att lösa det :) Du måste ju inte behålla alla ägg om du inte vill.

Ormarna går väl var för sig nu?


11
0
Begoodalex:

Jag tackar så mycket! :)

Tråkigt nog så har jag ingen som helst koll på hanen. Köpte ju ormarna som två honor (trodde jag) och hade inget intresse av att avla. Därför frågade jag aldrig.

Nått lite småkul med hanen som jag sett är att halva kroppen är väldigt matt/neutral i färgen medans den andra halvan är betydligt färgstarkare! Det kanske man kan se på bilden ovan? Är det någon som vet vad det beror på?

Jag särade på ormarna i princip det första jag gjorde när jag hittade äggen.
Försvann iväg till djuraffären fortare än fortast och införskaffade ytterligare ett terrarium!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild