Min första reptil, pogona vitticeps. Morph?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

9
1
SmileySnakes:
Hej alla, jag har äntligen skaffat min första reptil, en super snäll skäggagam vid namn 'Bob' .Jag har en super duktig och kunnig syster som hjälper mig med allt jag kan tänka mig men skulle vilja ha hjälp med vilken morph han har, vad tror ni? Har svårt att fånga färgen på bild, han är något mer orange i verkligheten.
Hälsningar Emma 

118
50
Berd:
EmmaJohansson skrev:
Hej alla, jag har äntligen skaffat min första reptil, en super snäll skäggagam vid namn 'Bob' .Jag har en super duktig och kunnig syster som hjälper mig med allt jag kan tänka mig men skulle vilja ha hjälp med vilken morph han har, vad tror ni? Har svårt att fånga färgen på bild, han är något mer orange i verkligheten.
Hälsningar Emma 

Fin ödla! Har själv en skäggagam men är inte så kunnig om namn på morpher m.m. Om du vet vad föräldrarna hade för morpher så kanske du kan utgå från det. Annars finns det nog mycket på webben om du söker på t.ex. "bearded dragon morphs". :)

2
1
dariopathic:
EmmaJohansson skrev:
Hej alla, jag har äntligen skaffat min första reptil, en super snäll skäggagam vid namn 'Bob' .Jag har en super duktig och kunnig syster som hjälper mig med allt jag kan tänka mig men skulle vilja ha hjälp med vilken morph han har, vad tror ni? Har svårt att fånga färgen på bild, han är något mer orange i verkligheten.
Hälsningar Emma 


Du vill börja med att byta ut sandet. Sand är en känd orsak för något som på engelska heter "impaction", osäker vad det är på svenska, och det är när reptilen ätit såpass mycket av något den inte kan smälta i magen så att det skapar problem i magen som till slut kan leda till ödlans död.

9
1
SmileySnakes:
dariopathic skrev:


Du vill börja med att byta ut sandet. Sand är en känd orsak för något som på engelska heter "impaction", osäker vad det är på svenska, och det är när reptilen ätit såpass mycket av något den inte kan smälta i magen så att det skapar problem i magen som till slut kan leda till ödlans död.


Tack för tipset , det har vi koll och och ska byta ut/blanda med någon jord som syrran har :) 

9
1
SmileySnakes:
Berd skrev:

Fin ödla! Har själv en skäggagam men är inte så kunnig om namn på morpher m.m. Om du vet vad föräldrarna hade för morpher så kanske du kan utgå från det. Annars finns det nog mycket på webben om du söker på t.ex. "bearded dragon morphs". :)


Tack för svar, det blir väl att slå ihjäl lite tid på Google om ingen här vet :) 

5088
3861
Tropfrog:
dariopathic skrev:


Du vill börja med att byta ut sandet. Sand är en känd orsak för något som på engelska heter "impaction", osäker vad det är på svenska.


Förstoppning :)

Mvh
Magnus 

2
1
dariopathic:

Tropfrog skrev:


Förstoppning :)

Mvh
Magnus 

Det var så enkelt, tack! 


Medlem i SHF
3992
5010
Jonas_:

dariopathic skrev:


Du vill börja med att byta ut sandet. Sand är en känd orsak för något som på engelska heter "impaction", osäker vad det är på svenska, och det är när reptilen ätit såpass mycket av något den inte kan smälta i magen så att det skapar problem i magen som till slut kan leda till ödlans död.


Men äter en fullt frisk ödla verkligen av sanden?? Det måste ju vara nåt fel någonannanstans om ödlan äter av bottensubstratet, eller? :)

Under dom åren jag hade agamer såg jag ALDRIG att dom åt sand eller annat bottensubstrat :) Och nästan alla jag känner i den svenska hobbyn använder olika sandblandningar till olika agamer, ingen av dom har haft bekymmer med förstoppning orsakad av sandätande.

Nej en ödla som äter sand måste ju ha fel någon annanstans än i magen inledningsvis :)

Men att ren sand är olämpligt som bottensubstrat skriver jag absolut under på! Mest för att det är onaturligt och inte går att gräva i... inte av anledningen att invånarna käkar av den :)


118
50
Berd:
Jonas_ skrev:


 

Men äter en fullt frisk ödla verkligen av sanden?? Det måste ju vara nåt fel någonannanstans om ödlan äter av bottensubstratet, eller? :)

Under dom åren jag hade agamer såg jag ALDRIG att dom åt sand eller annat bottensubstrat :) Och nästan alla jag känner i den svenska hobbyn använder olika sandblandningar till olika agamer, ingen av dom har haft bekymmer med förstoppning orsakad av sandätande.

Nej en ödla som äter sand måste ju ha fel någon annanstans än i magen inledningsvis :)

Men att ren sand är olämpligt som bottensubstrat skriver jag absolut under på! Mest för att det är onaturligt och inte går att gräva i... inte av anledningen att invånarna käkar av den :)


Det händer att dom får i sig lite av sanden när dom slickar på omgivningen eller om matskålen är nära sanden. Även lite, lite sand kan skapa stora problem för dom. Det räcker med bara några korn har jag hört. :/

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
En frisk ödla äter inte sand. Det brukar ofta vara ett tecken på tex kalkbrist om de slickar i sej det. 
Men som tidigare nämts, sand är fortfarande inget bottensubstrat man vill ha. Inte enbart sand i alla fall. 
Blanda ut det med torv, solmull eller kaktusjord fördelat 50/50 är en bra blandning. 

Vad gäller morf så är det en leatherback. 
Vilken färg den har är inte en morf I samma mening, utan det kallas färg. 
Namnet på färgen kan nog du själv svara på bäst då du ser ödlan I verkligheten. 
Jag tycker den ser ganska normalfärgad ut. Brun/grå... Sandfärgad. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild