Är detta normalt?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

248
40
Yoshi123:
Häromdagen så märkte jag detta på min leopardgeckos svans. Jag ser att detta är gammalt skinn som spruckit upp. Men hon ser inte ut att behöva ömsa, Jag antar att detta inte är något att oroa sig för men jag skulle gärna få ett svar från någon mer erfaren. 
Tar tacksamt emot alla svar!

56
24
LeopardGecko_13:
Yoshi123 skrev:
Häromdagen så märkte jag detta på min leopardgeckos svans. Jag ser att detta är gammalt skinn som spruckit upp. Men hon ser inte ut att behöva ömsa, Jag antar att detta inte är något att oroa sig för men jag skulle gärna få ett svar från någon mer erfaren. 
Tar tacksamt emot alla svar!

Jag tycker att det ser ut som att hon har ömsat och det är kvar kanske? Vad är luftfuktigheten i terrariet?

1
0
Juicypear:

Det kan vara ömns som sitter kvar efter hennes senaste ömnsning.

Jag skulle rekommendera att antingen sätta in en humid hydda inne i hennes terrarium så att det kan bli lättare för henne att få av. (En glassbytta med ett hål utan vassa kanter runt med en måttligt fuktig trasa och mossa ovanpå eller något som håller fukt bra, brukar göra susen!)

Annars skulle jag rekommendera att lätt bada henne i ljummet vatten och försöka att hjälpa henne att få bort det om det märks att det fortfarande sitter kvar på henne efter ett tag


248
40
Yoshi123:
Hon ömsade ett par dagar efter och då var detta borta så det var nog skinn som spruckit upp innan hon ömsade

248
40
Yoshi123:
Efter senaste ömset har hon rester på svansen är detta skadligt?
Kan man göra något åt detta? Här är en bild

Medlem i SHF
3978
4995
Jonas_:

Gammalt öms måste avlägsnas, definitivt. Annars kan djuret drabbas av diverse olika tråkigheter.. Man gör det enklast genom att höja luftfuktigheten. Om djuret i fråga inte får i sig tillräckligt med vätska, uttorkning, så kan ömsningen drabbas, kan det vara problemet? 

Annars kan du lägga ödlan i en burk med blöt mossa eller en blöt handduk en halvtimme/timme och sedan pilla bort ömst försiktigt. 


Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Yoshi123 skrev:
Efter senaste ömset har hon rester på svansen är detta skadligt?
Kan man göra något åt detta? Här är en bild

Har du en fukthydda med fuktig mossa, en fuktig trasa eller något sådant. Dit in går ödlan ofta självmant och det hjälper ödlan att få bort det.bara ta en grotta, eller en glassbytta men ett hål i som den kan gå in i med fuktigt bottenmaterial däri.

248
40
Yoshi123:
Jag har en fuktgrop d v s en barkbit med en grop under som fuktas med jämna mellanrum men problemet är att hon inte brukar gå dit även om det är fuktas om det inte är kväll. Ska jag ta henne till veterinären? Jag vill inte röra svansen själv om hon inte skulle vara nedsövd eftersom jag vill absolut inte att hon skulle tappa svansen.

248
40
Yoshi123:
Jonas_ skrev:
Gammalt öms måste avlägsnas, definitivt. Annars kan djuret drabbas av diverse olika tråkigheter.. Man gör det enklast genom att höja luftfuktigheten. Om djuret i fråga inte får i sig tillräckligt med vätska, uttorkning, så kan ömsningen drabbas, kan det vara problemet? 

Annars kan du lägga ödlan i en burk med blöt mossa eller en blöt handduk en halvtimme/timme och sedan pilla bort ömst försiktigt. 


Som svar på uttorkning så visar hon inget tecken på detta. Hon har en vattenskål som fylls på med nytt vatten dagligen och erbjuds en fuktgrop

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Yoshi123 skrev:

Som svar på uttorkning så visar hon inget tecken på detta. Hon har en vattenskål som fylls på med nytt vatten dagligen och erbjuds en fuktgrop

Vet ej hur fuktig fuktgropen är eller hur bra den håller fukt. Det kanske fast det är en grop är så att det fuktiga avdunstar och det blir torrt snabbt. Har du någon mossa i fukthålet, om det bara är en grop i sanden tror jag knappast det hjälper.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild