Skäggagam-bajs

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
Amy88:
Hej!
Jag har en äldre skäggis som måt toppen i övrigt. Han ömsar och äter och är aktiv. Men, han bajsar i vatten men nu på sistone så är det som att bitar av mask är med i aförningen? är detta normalt?

Medlem i SHF
3998
5021
Jonas_:
Vad menar du med mask i avföringen? :-) matar du med zophobas larver kan vissa djur ha svårt att smälta deras hårda hölje, kan vara en förklaring beroende hur och med vad du matar med :-) 

Det kanske är för kallt så den inte riktigt kan smälta sönder maten? För normalt sett brukar dom inte ha bitar av mask i avföringen. Att reptiler bajsar i vattnet är fullt normalt dock. 

82
224
Linsen:
Jo precis som Jonas säger, förstår inte riktigt själv vad frågan är. En bild skulle annars underlätta ? 

3
0
Amy88:
Tack för svar! Har en halvkass bild men kommer ta en ny vid nästa tillfälle. Det är som små bitar. Jag ser att det är mask med väldigt små bitar. Ja jag matar med Zoophobas, några st ibland. 
 Men återkommet med bild! 

Medlem i SHF
3998
5021
Jonas_:
Amy88 skrev:
Tack för svar! Har en halvkass bild men kommer ta en ny vid nästa tillfälle. Det är som små bitar. Jag ser att det är mask med väldigt små bitar. Ja jag matar med Zoophobas, några st ibland. 
 Men återkommet med bild! 


Jag skulle i all välmening rekommendera dig att både sluta mata med zophobas samt sluta bada din skäggagam i badkaret :-) 

Larverna är alldeles för feta och hårdsmälta för att vara bra foder åt din ödla. Angående badning finns flera anledningar till varför det bör undvikas, en av dom bättre är att skäggagamer aldrig badar i sin naturliga miljö :-) det behövs alltså inte och när ödlan tömmer tarmen i vattnet kan det bero delvis på stress. Om man nu ändå vill att den stäpp/öken-ödlan ska ha tillgång till ett bad bör det erbjudas inuti terrariet så den åtminstone får välja själv när och om den vill bada :-) som sagt bara välmenande tips utifrån ödlans perspektiv .

3
0
Amy88:
Oj tack. Jag har nog tidigt läs mig till att det skall vara bra. Men logiskt sett borde man låta bli. Lätt att vara efter klok. Tack för svar :) Han har ett "bad" i terrariumet så det får räcka och ska se över maten :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild