Bönsyrsa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

36
2
Flundqvist:
Är det någon som har erfarenhet av bönsyrsor? Är väldigt sugen på att införskaffa mig en men hittar inte så mycket information om dom.. Arterna jag funderat på är:
Tarachodula pantherin
Blepharopsis mendica
Hestiasula brunneriana

Har ett terrarium som är 50x35x35 med luftnät i taket, skulle det kunna vara lämpligt att hålla en bönsyrsa i?

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Flundqvist skrev:
Är det någon som har erfarenhet av bönsyrsor? Är väldigt sugen på att införskaffa mig en men hittar inte så mycket information om dom.. Arterna jag funderat på är:
Tarachodula pantherin
Blepharopsis mendica
Hestiasula brunneriana

Har ett terrarium som är 50x35x35 med luftnät i taket, skulle det kunna vara lämpligt att hålla en bönsyrsa i?

bonsyrsa.wordpress.com/skotsel-bonsyrsor
Börja . där, min hemsida så säg till om det är något du saknar.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
EmanuelKarl skrev:

bonsyrsa.wordpress.com/skotsel-bonsyrsor
Börja . där, min hemsida så säg till om det är något du saknar.

Generellt är det ofta så att ju snyggare och underligare arter desto svårare att sköta. Tror de flesta du nämnde är onödigt svåra som första och de är rätt svåra att hitta. Börja med något inom familjerna mantidae (inte att förväxla med Mantoididae) eller Hymenopodidae. 

36
2
Flundqvist:
EmanuelKarl skrev:

Generellt är det ofta så att ju snyggare och underligare arter desto svårare att sköta. Tror de flesta du nämnde är onödigt svåra som första och de är rätt svåra att hitta. Börja med något inom familjerna mantidae (inte att förväxla med Mantoididae) eller Hymenopodidae. 

Anldeningen till att jag funderar på någon av dom ovanstående är främst för att det är dom arterna jag hittils bara fått tag på! Är inte helt ny på bönsyrsor men det blir min första egna.. Vad är det som gör dom lite extra svår? 

5098
3872
Tropfrog:
Nu är jag bara på en teoretisk nivå utan egen erfarenhet. Men vad jag läst är det främst reproduktionen som är besvärligt för en del bönsyrsor. De flesta har relativt enkla miljö krav, men kan vara besvärliga att föröka.

Mvh
Magnus 

36
2
Flundqvist:
Tropfrog skrev:
Nu är jag bara på en teoretisk nivå utan egen erfarenhet. Men vad jag läst är det främst reproduktionen som är besvärligt för en del bönsyrsor. De flesta har relativt enkla miljö krav, men kan vara besvärliga att föröka.

Mvh
Magnus 

Jag är inte ute efter att hålla mer än en bönsyrsa så att reproduktionen är inget som är ett problem för min del, om dom inte är som vissa andra insekter som dör ifall dom inte får föröka sig.. Har inte läst nånstans något om det men samtidigt kan man ju inte veta allt!

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Tropfrog skrev:
Nu är jag bara på en teoretisk nivå utan egen erfarenhet. Men vad jag läst är det främst reproduktionen som är besvärligt för en del bönsyrsor. De flesta har relativt enkla miljö krav, men kan vara besvärliga att föröka.

Mvh
Magnus 

Det gäller bara de enkla basic-arterna. 
Med som nämndes där har extrema temperatur och fuktighetskrav och tror någon av dom tillhörde de som inte äter något annat än flygande byten och har så känsliga munnar att deras käkar skadas om de äter annat än mjuka flugor.

ja du förstår själv. Men jo de jag nämnde som nybörjararter är kluriga med reproduktionen för en ovan ägare. De arter gäller mitt skötselråd jag länkade till (finns även en kopia av det skötselrådet som artikel här på sidan).
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild