Hej!
Börjar dra ihop sig till bygget av ett terrarie till en ögonfransgecko. Det kommer bli ett tropiskt terrarie, med vattenfall, och inbyggt akvarium på ca 60 liter med lite småfisk i.
Det kommer va gott om växter, mycket att klättra på och många gömställen, så det blir så naturligt som möjligt.
Men har ett par funderingar. Har kollat runt på det här med ljust i terrariet, och det verkar va lite delade meningar om det här med UVB. Bör jag ha det? Enligt skötselråden på sidan behövs det inte, men många ansåg att det absolut kunde göra nytta.
Kollade lite på detta lysröret
www.cyberzoo.se/terrarie-reptil/belysning-terrarium/lysror-lysrorslampor-reptil/reptile-uvb100-36w-120cm-t8.htmlKan det va en vettig investering?
Sen vill jag ju ha solljus och värme i terrariet också, då den skulle ha lite varmare på dagen, och lite svalare på natten. Då tittade jag på denna, kan det fungera?
www.cyberzoo.se/terrarie-reptil/belysning-terrarium/glodlampor-spotlampor-reptil/intense-basking-spot-50w-s20-e27-exoterra.htmlSåg att den även gav UVA, vilket skulle göra gott för växterna, men den är kanske inte tillräcklig?
Kommer jag behöva komplettera med mer ljus? Mer värme?
Är värmelampan dimbar? Och finns det någon styrning för att simulera solnedgång? Och har ni tips på någon svag belysning som samma styrning kan tända, för att simulera månen?
Vet att detta är väldigt ambitiöst för att va första terrariet, men vet med mig själv att om jag inte går all in, så lär jag ångra mig väldigt snart. Så kom gärna med förslag på förändringar, och tips på bättre utrustning! :)
Terrariet bifogas på bilden nedan, och storleken för ödlan kommer va ca 70cm djup, 120cm bred, och 130cm hög.