Min majsorm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

32
1
Cajsaaandersson:

Hejsan.

Jag har två majsormar i samma terrarium tror att den ena är en kille och den andra är en tjej. Båda har leggat i dvala i år. 

Jag väntar på ägg men är inte säker på att de blir något, de enda jag har sett att dom gör är att hanen följer honan och typ hackar. Och honan har sluta ätit! och hon har altid gilla mat. Hon beter sig anorlunda.

Hur märker man om hon har ägg i sig?  ska man ta ut hanen så att hon får vara i fred?

Mvh Cajsa 


69
1
Virtuousblue:

Låter lite som med min skäggishona just nu då, fast i ormform. Tyvärr kan jag ingenting om ormar, så hoppas du får svar! Och lycka till.


3
0
dollar11:

vi har 2 hannar och 2 honor och vi särar aldrig på dom honorna gräver ner sig när dom lägger ägg. våra gräver ner sig i blomkrukorna dom har i sitt terarium. men gubben ä bättre på det med hur det märks om dom har ägg i sig..  kan fråga när han vaknar.


230
185
Humi:

Beror lite på hur länge sen dom parade sig, men du kan känna på honan om hon har gått ett tag :)
Men normalt så slutar honan äta när hon bär på ägg.


3
0
dollar11:

du kan gå in o läsa om majs ormar på majsorm.nu

tror jag det är där står det hur länge dom har äggen i sig M.M

 


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Det kan vara lite klurigt att veta om hon har ägg i sig, hur gamla är ormarna? Men som människorna här säger så slutar honan oftast äta en tid innan äggläggning, brukar också ofta ömsa sitt skinn 1-3veckor innan det är dags. 

Det du absolut ska göra i det här läget är att ställa in en låda med mossa,löv eller vermeculit eller liknande där hon kan krypa in och lägga ägg om hon nu är dräktig. Har du möjlighet så sära också på ormarna. En ägglåda kan man göra på flera olika vis men till en majsorm funkar en glassburk eller godislåda med lock på som du gör ett hål i ganska högt upp på ena sidan, hålet ska inte ha vassa kanter & bör var minst dubbelt så stort som ormens omkrets.

Håll oss uppdaterade :)


32
1
Cajsaaandersson:

Hon är 3,5 år och hanen 4, jag särade på dom för han jagade hene hela tiden. men nu har jag stält in 2 lådor hon kan välja på med gosigt innehål som är lite fuktigt.

Men tack för alla svar  


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Har du möjlighet är det ju enklast för både djur & skötare att utfodra & allt annat som ska fixas med terrariet om ormar bor ensamma större delen av året, även naturligast för dom. Men alla kör på sitt vis :) 

 

OBS! Glöm inte att uppdatera med bilder & text när det händer saker.


32
1
Cajsaaandersson:

om de blir något lägger jag ut bil :)


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Ja då måste det bli en hederlig Volvo iallafall ;) 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild