Terrarium/akvarium snäckor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

34
7
Jessiejoystick:
Ursäkta möjligtvis dum fråga, men finns det storlekskrav på utrymme till snäckor? 
Vad jag minns finns dom inte i L80?

5099
3873
Tropfrog:
Om du menar rent juridiskt så finns det inga krav som jag känner till. Våra djurskyddslagar täcker bara in ryggradsdjur.

Mvh
Magnus 

28
12
ontheprowl:

Tropfrog skrev:
Om du menar rent juridiskt så finns det inga krav som jag känner till. Våra djurskyddslagar täcker bara in ryggradsdjur.

Mvh
Magnus 


Njae, nuvarande djurskyddslag är tillämplig på "djur som hålls i fångenskap" (1 § djurskyddslagen). I specialmotiveringen framgår att ingen skillnad görs mellan högre och lägre stående djur (Prop. 1988/89:93 s. 49). Inte heller i den nya djurskyddslagen som träder i kraft nu första april görs någon skillnad. Den nya lagen är tillämplig på "djur som hålls av människan" (2 § nya djurskyddslagen) och av motiven framgår att det är alla djur, oavsett art som menas (Prop. 2017/18:147 s. 305).

Det finns dock inga myndighetsföreskrifter med tabeller över mått som myndigheterna anser uppfyller lagens krav på djurskydd för snäckor. Alla som håller djur är fortfarande skyldiga att skydda djuren från lidande och sjukdom (2 kap. 1 §). Djuren ska ha tillsyn, foder och vatten (2 kap. 4 §). Hållas i en miljö som främjar naturliga beteenden (2 kap. 2 §) och i utrymmen som ger dem tillräckligt skydd och där de kan röra sig obehindrat (2 kap. 6 §). Lagrum från nya lagen eftersom den träder i kraft om ett par veckor.

För att svara på trådskaparens fråga tror jag att även det minsta terrarium du kan hitta på marknaden (15x15x15?)är fullt tillräckligt för ett gäng snäckor, om de nu inte är någon jätteart.


5099
3873
Tropfrog:
Stämmer, skulle ha sagt L80, inte djurskyddslagen.

Mvh
Magnus 

28
12
ontheprowl:
Ok :) Så bara för att vara tydlig; det finns storlekskrav på utrymmen för all djurhållning, även insekter. Det lagstadgade kravet är att djuren ska kunna röra sig obehindrat samt att de hålls i en miljö som främjar naturligt beteende för djuret. För vissa arter har jordbruksverket meddelat föreskrifter med specifika mått på utrymmen,  Jordbruksverket har dock inte auktoritet att utöka det straffbara området, det är alltid det lagstadgade kravet som gäller ytterst.

5099
3873
Tropfrog:
ontheprowl skrev:
Ok :) Så bara för att vara tydlig; det finns storlekskrav på utrymmen för all djurhållning, även insekter.


Fast nu gällde frågan snäckor och inte insekter ;)

Mvh
Magnus 

28
12
ontheprowl:
Tropfrog skrev:


Fast nu gällde frågan snäckor och inte insekter ;)

Mvh
Magnus 

Ja, jag nämnde insekter som ett exempel på det "lägst stående" djur jag kunde komma på i syfte att förklara hur djurskyddslagstiftningen förhåller sig till myndighetsföreskrifter. D.v.s. en överbefolkad smutsig dubiaodling är lika mycket djurskyddsbrott som att hålla en snäcka i en filmburk, en orm i en ica-kasse eller en hund i en bur. Oavsett om jordbruksverket meddelat föreskrifter eller inte.

34
7
Jessiejoystick:
Tack för alla svar!! :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild