Bevara död fågelspindel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

Eftersökte att få några döda fågelspindlar för ett tag sedan för att försöka bevara dem.

Följde lite olika guider och videoklipp på hur man skulle göra som jag hittade via nätet.

Så här kommer det lite bilder på hur det gick till på mitt första försök!

Det är en T. Stirmi hona som jag fick utav Hanna här på Terrariedjur.



Så här såg spindeln ut när jag tagit ut den från frysen och den fått tina lite. (Döda spindlar luktar fan inte gott! =P )




Sen var det dags att lägga den upp och ner och fästa upp den med lite nålar på en frigolit skiva.





Sen skar man upp abdomen. Man skar även bort sternum på spindeln.
Sen fick man plocka bort att klägg som fanns där i med en tång, samt försöka suga upp det med bomullsbitar, pappersbitar och tops.
När man fått bort allt där i fick man fylla upp den med bomullsbitar igen.

Sedan fick man ta ståltråd och föra in från sternum på spindeln och ut genom benen.
Här fick man vara väldigt försiktig så man inte punktera huden på spindeln i alla leder då huden är otroligt tunn där.

Sen får man använda lim och limma ihop abdomen igen och limma tillbaka sternum som man plockat bort innan.
Jag använde mej av textillim för att göra detta. Man kan även använda superlim för detta.





Sedan är hela processen klar! Då får man låta den ligga och torka ett tag. Jag lät den ligga och torka ca en månad.

Jag tog då och hittade en skysst ram som man kunde sätta upp spindeln i.



Måste säga att jag blev riktigt nöjd med resultatet för att vara mitt första försök!
Tack Hanna för att jag fick spindeln av dej!

Här är slutresultatet.



Här är den video jag tog hjälp av mest:
youtu.be/R_7QaqGJ758


Administratör
Medlem i SHF
565
710
Hanna:
Snyggt för att vara första försöket. Kul med bilder och info om hur du gjort steg för steg. Bara trevligt att hon kom till nytta även som död. Tråkigt att slänga bort en såpass maffig spindel. :)

118
50
Berd:
Wow väldigt fräckt men lite otäckt tycker jag :D
Själv brukar jag ju begrava döda djur men det finns väl andra sätt at göra också! Detta kanske blir en ny hobby för dig? :)

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

Berd skrev:
Wow väldigt fräckt men lite otäckt tycker jag :D
Själv brukar jag ju begrava döda djur men det finns väl andra sätt at göra också! Detta kanske blir en ny hobby för dig? :)


När det gäller spindlar som blivit vuxa och vackra tycker jag helt klart att detta är ett bra alternativ! Då får man uppskatta dem än längre än när de bara var i livet. =)

 


Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
Har precis fixat min andra spindel!

En Cyriopagopus sp Hati Hati.

Videoklipp på hur jag gjorde och slutresultatet kommer upp sen!


Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
För er som undrade hur jag gjorde för att bevara denna Cyriopagapus sp Hati Hati kan kolla in mitt youtube klipp här. =)

www.youtube.com/watch?v=86FOVjhb_ZQ
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild