Är smått orolig fortfarande för min lilla tös då jag inte lyckats få några direkta bra svar på andra sidor.
Hon fyller 2 år nästa månad, och bor tillsammans med sin bror i ett medium terrarie just nu, håller på att bygga ett gigantiskt till dom. För tillfället har de fått vara ute ganska mycket för att inte känna sig inträngda, och passa på att sola när solen är framme.
För ca 2 veckor sen, skulle jag tro, blev hon helt knäpp. Det skulle springas en massa fram och tillbaka i terrariet, och krafsas på rutan. Utanför terrariet skulle hon springa fram och tillbaka också, och springa in i saker, samt krafsa. Hon var extremt stressad, och hade minskat på maten. Så gav henne extra mycket syrsor istället ( hon åt inte av salladen alltså ). Hon blev överdrivet dominant mot min hane när de var ute på vardagsrums golvet. Betedde sig som en hane som ville paras. Min hane är inte ett dugg intresserad. (Konstigt..?)
Har innan trott att jag hade två hanar då hon var så himla dominant, men nu finns inga direkta tecken på det förutom beteendet helt enkelt.
Fick ett ordentligt svar på att det var en hona, som antagligen ville lägga ägg som förmodligen var obefruktade då. Fixade genast en relativt stor äggläggningslåda till henne, med blötlagd jord, satte den mer enskilt så att hon får lugn och ro, och lät henne vara där inne ett bra tag.
Hon vill INTE vara där inne över huvudtaget och försöker jämt rymma på sina sätt. Eller så sitter hon bara där och glor.
Något som verkar bekant? Och vad kan man göra isåfall.. Kanske hon inte ska lägga ägg då? ÅNGEST
+ Min hane har också blivit helknäpp och håller gärna på mot rutan även om han är själv i terrariet, kan det bero på att honan vill lägga ägg?