Skäggagams hona som förmodligen vill lägga ägg.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

69
1
Virtuousblue:

Är smått orolig fortfarande för min lilla tös då jag inte lyckats få några direkta bra svar på andra sidor. 

Hon fyller 2 år nästa månad, och bor tillsammans med sin bror i ett medium terrarie just nu, håller på att bygga ett gigantiskt till dom. För tillfället har de fått vara ute ganska mycket för att inte känna sig inträngda, och passa på att sola när solen är framme. 

För ca 2 veckor sen, skulle jag tro, blev hon helt knäpp. Det skulle springas en massa fram och tillbaka i terrariet, och krafsas på rutan. Utanför terrariet skulle hon springa fram och tillbaka också, och springa in i saker, samt krafsa. Hon var extremt stressad, och hade minskat på maten. Så gav henne extra mycket syrsor istället ( hon åt inte av salladen alltså ). Hon blev överdrivet dominant mot min hane när de var ute på vardagsrums golvet. Betedde sig som en hane som ville paras. Min hane är inte ett dugg intresserad.  (Konstigt..?)
Har innan trott att jag hade två hanar då hon var så himla dominant, men nu finns inga direkta tecken på det förutom beteendet helt enkelt.

Fick ett ordentligt svar på att det var en hona, som antagligen ville lägga ägg som förmodligen var obefruktade då. Fixade genast en relativt stor äggläggningslåda till henne, med blötlagd jord, satte den mer enskilt så att hon får lugn och ro, och lät henne vara där inne ett bra tag.
Hon vill INTE vara där inne över huvudtaget och försöker jämt rymma på sina sätt. Eller så sitter hon bara där och glor. 

Något som verkar bekant? Och vad kan man göra isåfall.. Kanske hon inte ska lägga ägg då? ÅNGEST

+ Min hane har också blivit helknäpp och håller gärna på mot rutan även om han är själv i terrariet, kan det bero på att honan vill lägga ägg?


508
304
Jonas77:

Hej. Du är väldigt subjektiv när du beskriver saker; "medium terrarie", "gigantiskt", "ganska mycket", "överdrivet dominant", "extremt stressad", "relativt stor", "ett bra tag", osv.


Tänk på att vi alla kan tolka allt olika, så var överdrivet tydlig när du ställer en fråga, så är det lättare att du får svar. Så vitt jag vet så kan du ha haft två djur i en burk på 30 x 30 cm, haft dem ute 24h om dygnet sedan mars, ha ett djur som uppvisar alla symptom för stress, etc. Hoppas du förstår vad jag menar.


Finns det risk för att de skadar varandra så ska du sära på dem.

Vad är det för temperaturer i terrariet?

Kan du förtydliga det du skriver om äggläggningsplatsen, det låter som att du stängde in henne där, inte hade den öppen i terrariet?
 Beskriv lådan, visa bilder, bilder säger mer än tusen ord.

Hjälp finns att få, bara folk får en bra uppfattning av scenariot.


69
1
Virtuousblue:

Du har ju såklart rätt. Terrariet är för tillfället 1m*85cm*50 cm, litet jag vet! Det andra jag jobbar på som snart är klart är över dubbelt så stort. Temperaturen är 39 grader på solplatsen, och ca 30 på den svala sidan. När jag säger att hon är överdominant så menar jag att hon beter sig som en hane hela tiden. Massa nickande mot min hane, cirkulationer (parningsdansen right?), och ökat ``jaktsinne`` då hon blir ivrig av precis allt som rör sig. 

Stressad märker man ju då hon inte har aptit för tillfället, förutom syrsor och zophobas, att hon krafsar på precis allt, att hon springer hela tiden och inte kan vara still ( letar efter ett bra ställe för äggen?)

I början så fick de vara ute så pass många timmar som det krävdes för att de skulle lugna ned sig, kunde vara allt från 1 h- 9 h. Så är det just nu också. Sätter in min hane imellanåt för att han inte ska bli för kall, och inte bli för van att vara ute.. Min hona spenderar sin tid i sin låda, då jag fick höra att jag skulle låta henne vara där tills hon känner sig klar. 

I början så var det en mellanstor kartong på ca 35*30 cm med tak över halva för att ge det lite mörker där i, hon slängdes såklart inte i den helt random, utan fick vara där i små omgångar på 5 minuter i början för att bli van. Hade den i terrariet, men hon bara hoppa ut och skulle ur terrariet också. Bestämde mig då för att flytta ut den. Bytade sedan till ett gammalt akvarie, så att det tåler vattnet när jag blötlägger jorden om och om igen , 50*30*26cm, där hon har gott om plats ( tycker jag ) att hålla på i. Samtidigt får hon se ut lite också, för att inte bli panikslagen. Har nu lagt över en liten filt över halva så hon inte ser allt runt om kring sig.  För ca 2 timmar sen så mosade hon ner rumpan en aning i jorden och har suttit så sen dess. Antar att det är framsteg?


508
304
Jonas77:

Ledsen att fråga, men finns äggläggningsplats i terrariet? Vissa reptiler, jag har själv använt "hinkmetoden" på jemenkameleont, kan man lägga i en äggläggningslåda, andra funkar inte så. Fixa en låda stor nog att gräva ett par decimeter i, fyll den med fuktig jord (inte blöt) och se till att det finns ett stort tillgängligt hål långt upp på lådan, och ha den i terrariet.

 


69
1
Virtuousblue:

Men grejen är ju det att hon verkligen inte vill vara i terrariet.. tråkigt nog. 

Fick höra av en bekant också att det kan vara att hon tror att hon ska lägga ägg? Då hon inte lägger några. 


508
304
Jonas77:

Har hon eller har hon inte äggläggningsplatsen inne i terrariet.

 


69
1
Virtuousblue:

Hon har INTE någon där inne nu längre. Som sagt, har testat att ha en där, men hon är inte alls intresserad. Hon börjar tycka om den jag har ute. Hon har äntligen gjort det lite mer bekvämt för sig där, som att mosa ner rumpan i jorden, och lagt sig ned. Men, inget grävande, och ingen äggläggning har skett :/

Bilder:


69
1
Virtuousblue:

Tillägger att det är jag som grävt ner åt henne, inte hon. 

Efter det så ville hon iallafall sätta sig där.


81
113
Henriette:

Jag vill inte verka otrevlig, men den blir nog stressad av att byta miljö hela tiden, fram och tillbaka, byta lådor osv. Ställ in en äggläggninslåda och låt henne vara!! 


269
60
Jonas:

är du säker hon har ägg i sig eller bara något du har för dig?. sen undrar jag varför du flyttar fram och tillbaka ödlan då detta skapar mer stress. in med en låda för äggläggning i terrariet. och låt hon vara i lugn och ro:) ta ut hennes partner om du kan och sätt i annat terrarium

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild