Oseriösa säljare från utlandet?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

256
35
huckerby:
Jag har länge letat efter säljare av Lacerta Agilis.
Säkert letat & skrivit runt i 1,5 år. Inte många som säljer. Brukar skriva i facebook mestadels i lämpliga grupper. Försöker få tag på ngn som kanske kan ta med sig till ngn mässa.
Har inte kommit speciellt långt men jag har fått några svar till mig, 3 stycken tror jag totalt, där det är personer som vill sälja & skickat privata meddelanden. Fått lite svar i trådarna också & hänvisningar men inget som lett till ngt.

Jag funderar på hur det brukar vara för er som har köpt på mässor & av personer i utlandet? Känns det seriöst? Nu menar jag andra djur med.
Får man bra historik/papper som känns trovärdiga?
El är även köpare inte speciellt intresserade av bakgrunden? Att det kan vara tex frifångade djur?
Har jag för höga krav?
Jag har aldrig vart på mässa i Tyskland el köpt ngt därifrån så jag vet inte hur det går till riktigt.

I & med att jag inte kommer själv ta mig till Tyskland utan kommer ordna med transport, om jag får tag på djur, så vill jag ju veta att allt stämmer innan.
Åker jag ned vill jag inte åka i onödan.

Såhär har mina pm varit som jag fått. Jag undrar om detta är det vanliga el om jag bara haft osis & stött på fel personer? El kanske är detta lagligt & inget konstigt? Förklara gärna ni som vet mer.

1. En person från Bukarest skriver att han har dem på sin bakgård fria. Har inte skrivit ngt ytterligare till honom.

2. En person från Zwolle säger sig ha dem. Inga papper finns men det kunde han skriva egna. Känns även dessa frifångade men jag vet ju inte. Kanske inte är ngt konstigt men brukar det vara såhär luddigt? Är det detta jag får räkna med? Skulle ju vilja ha ngn stamtavla, ngt äkthetsintyg liksom. Men kanske inte går? Kanske ändå inte betyder ngt?

3. En 3e person där vet jag inte så mkt alls eg, han bor i Tyskland men har satt ett pris på 1000 euro styck. Här är jag mer fundersam om det är ett rimligt pris? Jag har aldrig sett dem säljas men vet ju att en del reptiler är dyrare om de är ovanligare tex. Så det är kanske inget konstigt alls men vill bolla lite här innan jag går vidare. Var ett tag sedan & jag blev lite skrämd av priset då så släppte det. Vill ha 2st samt leverans så blir en del deg. Jag kan tänka mig att betala men vill känna mig trygg i affären då eftersom jag inte heller reser ned själv som det ser ut.

Hade ni känt att detta kändes ok?
I Sverige är det bara att glömma att ngn säljer el?
Jag är inte helt bunden till att köpa denna arten även om det önskas i första hand. Men detta släkte är det jag söker. Tycker det är häftigt med svenska arter så i första hand L. agilis.

I första hand skulle jag även vilja hitta en välkänd & seriös uppfödare som jag får papper av. Det hade känts tryggast.

Vad har ni för råd att ge mig? Drömmer om ett redigt stort terrarium med dessa.....

65
13
Doberman:
Att köpa djur från folk kan absolut resultera i att man oturligt nog får viltfångade djur som inte överlever (har hänt mig även på svenska mässor, men man lär sig av sina misstag).

Det jag brukar göra när jag har liknande funderingar kring djur jag inte hittat i Svenska djuraffärer är att ringa t.ex Herpers Choise eller liknande som brukar åka iväg på mässor / känner till seriösa uppfödare om dom kan ta hem djuret till dig och du möter upp dom någonstans då de åker hem igen från t.ex Hamm (om du har en bit till deras butik) alternativt att dom kan tipsa om någon bra uppfödare och du kan handla på egen hand av dom med hjälp utav kurrir. :)

(Jag har inte läst hela tråden då alla förkortningar gör att det blöder i mina ögon så jag ber om ursäkt om vissa frågor inte är besvarade.)

256
35
huckerby:
Doberman skrev:
Att köpa djur från folk kan absolut resultera i att man oturligt nog får viltfångade djur som inte överlever (har hänt mig även på svenska mässor, men man lär sig av sina misstag).

Det jag brukar göra när jag har liknande funderingar kring djur jag inte hittat i Svenska djuraffärer är att ringa t.ex Herpers Choise eller liknande som brukar åka iväg på mässor / känner till seriösa uppfödare om dom kan ta hem djuret till dig och du möter upp dom någonstans då de åker hem igen från t.ex Hamm (om du har en bit till deras butik) alternativt att dom kan tipsa om någon bra uppfödare och du kan handla på egen hand av dom med hjälp utav kurrir. :)

(Jag har inte läst hela tråden då alla förkortningar gör att det blöder i mina ögon så jag ber om ursäkt om vissa frågor inte är besvarade.)


Hej, tack för svar. Ska försöka undvika förkortningar :)

Jag ska höra med Herpers. Har även en lokal zoobutik som åker ner ibland. Har pratat med dem tidigare men de visste inte ens vilken art det var så kändes inte som att jag fick några råd därifrån även om de kunde tänka sig att hämta hem.
Verkar vara så himla svårt bara att få tag på det jag söker. Jag har jagat uppfödare väldigt länge. Men det är skitsvårt liksom att veta vart djuren kommer från.
Tycker det är tråkigt.
Jag har kontaktat ett par från denna sidan som jag vet har denna art samt på facebook någon svensk med. Ingen svarar ens.
Jag tycker det är märkligt.

Vad tror du rent generellt, är jag naiv som jagar så mycket bakgrund på djuren & information kring uppfödningen osv? Tar folk bara emot djuren & är glada & bryr sig inte vart de kommer från?

Jag har haft kontakt ytterligare med ett par av dessa som skrivit till mig.
Den ena han hade ju redan skrivit rent ut att han hade ödlor fritt där han bodde så när de vaknar till kan han sälja. Ska de hämtas där & jag inte brydde mig om lagar kunde jag ju lika gärna resa ned & fånga själv liksom. El åka till Kalmar & fånga.
Men när han förstod att jag letade en seriös uppfödare så hade han en vän han hänvisade till. Han har inte än hört av sig.
Men vad ska man tro om honom liksom?

Sedan är det ytterligare en som säger sig vara en seriös uppfödare men han ville inte delge några han sålt till. Han brukar vara i Hamm dock skrev han men det känns liksom inte bra. Jag tror de är viltfångade. Får den känslan. Men det kanske alla är från början? Eller det är dem ju såklart men det är kanske ok om de som säljs är födda i fångenskap rent moraliskt? Vet att det krävs ett par generationer med bevis osv.Men för de flesta kanske det räcker att de som säljs är födda så?

Suck....ja sedan är det ju detta med papper. Skulle jag köpa 2-3st såpass dyrt så är det ju kul om det går att få ungar i framtiden & kunna sälja. Har ngn en mall el ex hur ett bra intyg bör se ut? Så jag vet vad jag ska ha för krav.
Jag funderar på att själv åka ned 1/6 el den i september. Är pappaledig så det finns ju en massa projekt man vill göra, däribland detta, men man har ju hört om andra där det inte riktigt blir som det är tänkt :)
Men åker jag ned så vill jag ju i förhand verkligen ha allt glasklart med uppfödare, papper osv.
Att det känns tryggt & ärligt.

256
35
huckerby:
Ok hade hoppats på lite mer råd här men jag har iaf ringt Herpers Choice & blev mkt bra bemött & fick bra med råd. Dock hade han ingen nu längre som han känner till som föder upp Agilis, däremot inom släktet.
Han kunde hjälpa till med att få hem till mig om jag ordnar med en säljare vilket är toppen.

Jag har väl haft lite höga krav & kanske varit lite rädd att inte göra rätt för mig för han förklarade att man aldrig kan vara 100% säker. Man får lita på den man köper av. Att de som står på mässor brukar vara ärliga.

Så nu är det bara att köpa då el?
En sak jag missade att fråga är vad prisbilden brukar vara på dessa. Ngn som vet?

Hade ju fortfarande vart trevligt om ngn som haft arten i fråga ville ge lite råd & även berätta hur de gjort & vem de köpt av.

edit. förkortningar....

Medlem i SHF
292
659
viper66:
Tänk på dokumenten som ska medfölja. Annars kan det bli rejält stökigt när Länstyrelsen ber om att få se dom. 

256
35
huckerby:
viper66 skrev:
Tänk på dokumenten som ska medfölja. Annars kan det bli rejält stökigt när Länstyrelsen ber om att få se dom. 


Vilka dokument? Uppfödarbevis? Det var det enda jag behövde enl han på Herpers Choice

Medlem i SHF
292
659
viper66:
Du behöver uppfödarebevis. Samt papper på föräldrarna att dom är cbb djur. 

256
35
huckerby:
viper66 skrev:
Du behöver uppfödarebevis. Samt papper på föräldrarna att dom är cbb djur. 


Ok tack för att du hjälper mig. Enl Herpers så var de inte cites-listade. Räckte med uppfödarbevis. Hade han fel?

edit. Hur ordnar man citesintyg annars?

Medlem i SHF
292
659
viper66:
Till viss del. Det räcker inte med papper på bara djuren. 

256
35
huckerby:
viper66 skrev:
Till viss del. Det räcker inte med papper på bara djuren. 


Är det föräldrarna med som behövs ngt till menar du? Förstår inte vad det är ytterligare som behövs?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild