Phelsuma grandis matvanor.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Kan någon hjälpa mig med hur ofta en Phelsuma grandis ska erbjudas mat? Står bara vad den ska äta, inte hur ofta :-) 
Gäller främst frukten .. Insekter erbjuder jag några ggr per vecka. Finns det frukter och foder som är bättre än dom andra? Har man erfarenhet brukar man ha koll på sånt :-) 

Är det någon som håller ett par eller en trio ihop i samma terrarium? Funkar det bra eller bör dom endast träffas under parningen? 

5102
3878
Tropfrog:
Det är väl med dem som med andra fruktätande ödlor att cgd är att föredra? Repashy och pangea är märkena som är populära och föredras av de flesta.

Mvh
Magnus 

114
73
Lunde:
Jag bytte fruktsylt 2 ggr/vecka. 
Bör gå att hålla ett par tillsammans hela tiden, iaf om terrariumet är tillräckligt stort. Höll mitt par i ett 90x90x45, men det går kanske i mindre också.

Här är en länk till Magnus (Herper’s Choice) sida om Phelsuma med en del matnyttigt www.phelsuma.se

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Erbjud frukt med kalk osv/cgd/dgd 1-3gånger i veckan, och insekter 1-3 gånger i veckan.
Jag brukar variera lite.
Man ska aldrig dela på ett par som funkar ihop, och det kan funka med flera honor på en hane. Men som sagt dela aldrig på dem inte ens vid städning 

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
När det gäller frukter så gillar dom sötare men det är med risk att dom lägger på sig en del hull. 
Jag kör oftast med cgd då den håller sig lite bättre än vad frukt gör och har ett skapligt näringsvärde. 
Men mango och banan brukar uppskattas, du kan ge honung också men det är ju mer som godis/nöd kost om man inte har något annat. 

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Tack för bra lärorika svar. Hela svaret kom inte med, tack iaf :-) 

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
En följdfråga på daggecko... Går det att sätta ihop mer eller mindre vuxna individer eller måste det ske när ödlorna är yngre?

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Det går att föra samman vuxna, men tänk på att du måste "möblera om" innan annars är risken större att de inte går ihop då dom har lite av ett revir tänk 

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Och skulle de bråka är det bara sära på dem i några dagar möblera om terrariet igen och prova igen 

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Tack för bra svar igen :-) skulle geckon vara "lyckligare" i ett par eller mår den lika bra ensam? 

Hoppas ni förstår frågan. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild