Val av groda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

105
32
Fuffesnuff:
Hej, jag tänkte att jag skulle skaffa mig ett par grodor av nåt slag. Jag tror jag har bestämmt mig för klockgrodor som jag ska kombinera till mitt salamander terrarium men sen tänkte jag på pilgift och lite annat till ett separat terraium. Vad finns det fler för grodor som liknar klockgrodor, alltså nyfikna, aktiva, lågtempererade och glupska. Vietnamesiskmossgroda kanske? Vad gör den? Låter pilgift mycket och hur ofta, är det störande att sova med? Vad kan man mata dem med. Behöver man inte starta nya kulturer konstant eller hur är det med det?

5058
3824
Tropfrog:
Pilgiftsgrodor finns allt ifrån gälla högljudda E Anthony till nästan ohörbara D Tinctorius och allt däremellan. Det som gäller för alla är att de bara sjunger när de är på gång att leka och bara dagtid. Oavsett hur högt det låter så blir man glad när man hör dem sjunga. I mitt fall gäller det samtliga familjemedlemmar också.

Huvudfödan för pilgiftsgrodor är bananflugor. När allt funkar som det ska så sätter man nya kulturer en gång i veckan, då kastar man också de kulturer som är 4 veckor gamla. Det innebär att man har alltid minst 4 kulturer snurrande. Att sätta en ny kultur tar inte mer än 10 min när man är van.

Vissa glupskare pilgiftsgrodor tex P. Teribilis kan äta syrsor upp till ca 5 mm. Då kan man klara sig på att köpa mat en gång i veckan och slippa odla eget. Men det kostar ju förstås. Bananflugor är ett enkelt, smidigt och billigt sätt att ordna foder.

Mvh
Magnus

2966
1644
Hoggaforfan:
Fuffesnuff skrev:
Hej, jag tänkte att jag skulle skaffa mig ett par grodor av nåt slag. Jag tror jag har bestämmt mig för klockgrodor som jag ska kombinera till mitt salamander terrarium men sen tänkte jag på pilgift och lite annat till ett separat terraium. Vad finns det fler för grodor som liknar klockgrodor, alltså nyfikna, aktiva, lågtempererade och glupska. Vietnamesiskmossgroda kanske? Vad gör den? Låter pilgift mycket och hur ofta, är det störande att sova med? Vad kan man mata dem med. Behöver man inte starta nya kulturer konstant eller hur är det med det?

Pilgift är dagaktiva så beror lite på när du sover men man vänjer sig.

Jag har ugnssmyg som stapelfoder men vilket foder man väljer beror på vilken art man har.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild