Glas- vs Träterrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

276
118
Maqea:

Nu har jag uppdaterat med er input. Tack! =)

 

Glas
+ har fördelen att det är lätt att göra rent och desinficera.
+ förstörs inte av fukt.
+ möjlighet till synlig vattendel/akvarium.

+- stor insyn. Bra för oss men stressande för djuret.
+- dyrt i nypris. Bygga själv är mycket billigare. Andrahandsvärdet är ofta konkurrenskraftigt mot att bygga nytt själv.

- kan spricka.
- kan vara svårt/omöjligt att montera isär vid eventuell flytt = otympligt.
- kan ge speglingseffekter som djuret ser.

 
Trä
+ har fördelen att det går att skruva isär om man behöver flytta på det. (om det är byggt så vill säga)
+ går lättare att stapla.
+ lätt att sätta fast grenar och hyllor och lampor mm.
+ isolerar värme bättre.
+ kan man snickra går det att bygga billigt.

- förstörs av fukt. (Går att förebygga)
- kan ta åt sig doft från t.ex. avföring. (Går att förebygga)


Medlem i DHF
1082
774
Westman:

 stor insyn. Bra för oss men stressande för djuret.

det får jag på  -


508
304
Jonas77:

Ett terrarium måste väl i majoriteten av fall vara bra mycket ljusare än ett normalbelyst rum? Kan man prata om att släppa in ljus då? Direkt solljus från förnster är väl inte att föredra, så det har jag uteslutit.

 

Jag tycker båda materialen har sina fördelar och nackdelar, och oftast är det storlek och funktion som avgör för mig, aldrig fukt. Riktigt stort, eller vid behov av mycket modifikationsmöjligheter (skruva upp grenar mm) så är det formplyfa som gäller.

Mindre burkar blir glas, det är ganska trevligt att kunna limma ihop något som är helt "klart att använda" ibland.


276
118
Maqea:

@Westman
Näää, det får nog stå kvar på +-. Det är för att jag listat saker som är bra för både oss och för våra djur.

Hade jag skrivit en lista för bara djuren så hade det absolut stått som minus åsså hade punkter som t.ex pris och hur lätt det är att städa fallit bort för det struntar djuret i. =D

@Jonas77
Ja, jag tänkte tokigt från början med ljuset så i den uppdaterade listan är det borttaget.


Tack båda två för er feedback.


1663
779
fluffis:

Jag håller med de flesta här men lätt att rengöra glas håller jag med om till viss del bara. Jag hade blivit galen på kalkfläckarna. Jag kan bara ta en titt på våra duschväggar i badrummet som får mycket rinnande vatten på sig och visserligen är av plast men de ser fördjävliga ut :) Blir det inte likadant med glas? Även om man har ett hyfsat torrt terrarium så kanske man sprayar ibland eller djuret badar och det stänker. 

Det har redan pratats om insyn och det kan vara en nackdel tycker jag att man "måste" täcka sidorna och kanske baksidan också om det inte står mot en vägg så att djuret känner sig tryggare. 

En annan nackdel som jag tycker är jättestor är att glasterrarier har sällan eller aldrig bra luftgenomströmning.

En annan sak om att det kan vara enkelt att stapla träterrarier. Det brukar inte vara enkelt att stapla glasterrarier och vill man göra det får man nästan köpa eller bygga någon sorts hylla.

Även jag tycker att det beror på vilka sorts djur man har och vilken storlek av terrarium man har behov av. För mig är det inte ett alternativ att köra med glas eftersom mina terrarier är lite större och då räcker tyngden som enda nackdel att ha glasterrarier. Jag hade kunnat tänka mig att ha ett mindre terrarium i glas.

För att sammanfatta. Glasterrarier:

- kalkfläckar
- mer jobb med att täcka sidor för att skydda för insyn
- ofta dåligt gjord ventilation
- måste skaffa lämplig hylla om man vill stapla


276
118
Maqea:

@fluffis

Jag har inte haft problem med kalkfläckar någon gång. Jag köper kalklösare på stans billigaste byggbutik. Hur effektivt som helst, faktiskt så effektivt att man inte får använda det på kalksten för då löses stenen upp. =D. Späd ut det till lagom styrka så funkar det fint i duchen.

 


276
118
Maqea:

Uppdaterat igen.
Jag börjar få kläm på det här med terrarium nu, tror jag. =D



Gäller terrarium modell större men de flesta punkter gäller för mindre terrarium också.

Glas
+ har fördelen att det är lätt att göra rent och desinficera.
+ förstörs inte av fukt.
+ möjlighet till synlig vattendel/akvarium.

+- stor insyn. Bra för oss men stressande för djuret så man kan behöva täcka vissa sidor för att skapa trygghet.
+- dyrt i nypris. Bygga själv är mycket billigare. Andrahandsvärdet är ofta konkurrenskraftigt mot att bygga nytt själv.

- kan spricka.
- kan vara svårt/omöjligt att montera isär vid eventuell flytt = otympligt.
- kan ge speglingseffekter som djuret ser.

 
Trä
+ har fördelen att det går att skruva isär om man behöver flytta på det. (om det är byggt så vill säga)
+ går lättare att stapla.
+ lätt att sätta fast grenar och hyllor och lampor mm.
+ isolerar värme bättre.
+ kan man snickra går det att bygga billigt.
+ lätt att skapa god ventilation.

- förstörs av fukt. (Går att förebygga)
- kan ta åt sig doft från t.ex. avföring. (Går att förebygga)



Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild