Stapla Exo terra till trynsnok?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

11
6
Henuhl:
Jag har en tanke om att stapla två (eller möjligen tre) Exo terra-terrarier på varandra. Dessa ska innehålla mina trynsnokar. Min fundering då är hur jag ska lösa värmen. I nuläget har jag värmematta under burkarna, och en värmespott för lite extra värme på ”solplatsen”, men det fungerar givetvis inte om jag staplar. Någon som har idéer och förslag på hur det kan lösas?

378
340
Silvetaz:
Henuhl skrev:
Jag har en tanke om att stapla två (eller möjligen tre) Exo terra-terrarier på varandra. Dessa ska innehålla mina trynsnokar. Min fundering då är hur jag ska lösa värmen. I nuläget har jag värmematta under burkarna, och en värmespott för lite extra värme på ”solplatsen”, men det fungerar givetvis inte om jag staplar. Någon som har idéer och förslag på hur det kan lösas?


Du kommer inte kunna stapla exoterrorna direkt på varandra är jag rädd, det bästa är nog att bygga en hylla för dem, antingen med mindre träreglar, MDF/Plywood eller med aluminiumprofiler. På så vis kan du bygga en hylla som passar terrarierna perfekt samt har utrymme för belysning och värme till varje burk.

3
1
Jespercarlsson:
Henuhl skrev:
Jag har en tanke om att stapla två (eller möjligen tre) Exo terra-terrarier på varandra. Dessa ska innehålla mina trynsnokar. Min fundering då är hur jag ska lösa värmen. I nuläget har jag värmematta under burkarna, och en värmespott för lite extra värme på ”solplatsen”, men det fungerar givetvis inte om jag staplar. Någon som har idéer och förslag på hur det kan lösas?

jag har under en kortare period haft exo terras 45x45x30 staplat och det fungerade utan några större problem, Man får bara räkna in att terrariet under bidrar med lite värme också. Vet dock inte hur många man kan stapla tror 2 är gränsen.

5099
3873
Tropfrog:
Exo terra har ventillation i hela taket. Hur mycket av den blir kvar när man sätter ett likadant terrarium ovanpå? Ventilation är ju bra att ha sägs det :).

Nej, skaffa du lite aluminiumprofiler att ställa dem på. Brukar gå att hitta begagnade akvariebänkar att modifiera för nån hundralapp.

MVH
Magnus

11
6
Henuhl:
Jag tackar för svar och engagemang! Att det fungerar att stapla Exo Terra vet jag redan (jag vet flera som staplar för djur/miljö som behöver mer ventilation för att inte mögla, ex. ögonfransar). Det är värmen som jag funderar på hur man kan få till på ett bra och säkert sätt. Så om någon har idéer där så är jag mycket tacksam!

Medlem i SHF
292
659
viper66:
man kan alltid bygga i 45×45 reglar. Då blir det enkelt med värme och ljus.

5099
3873
Tropfrog:
Jag har värmematta på sidan av mitt terrarium. Det funkar ju när man staplar. Ljuset är det värre med. Då ljus från sidan inte är ett alternativ så finns det bara en lösning kvar, att montera det invändigt.

Mvh
Magnus 

173
59
mrvikke:
viper66 skrev:
man kan alltid bygga i 45×45 reglar. Då blir det enkelt med värme och ljus.

vad är det för lampamatur som du använder på 90x45x30?

Medlem i SHF
292
659
viper66:
www.biltema.se/bygg/belysning/utomhusbelysning/stralkastare/led-stralkastare-2000036587

Dessa kör jag med 

30
18
Prb:
viper66 skrev:
man kan alltid bygga i 45×45 reglar. Då blir det enkelt med värme och ljus.


Du har inte fler bilder på ditt bygge, hur har du reglat? Går i tankarna på att bygga något liknande till mina exo burkar här hemma
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild