Skäggagam 6 månader - vikt och kost

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
0
Anja:
Hej! Nybörjar frågor men än så viktiga till er som har erfarenhet. Jag har haft min skäggagam nu i några månader, han är 6 månader nu i februari och
Får höra olika råd, läst om hur mycket mat de ska, vad de ska väga osv. Har en jättebra dujrbutik där jag får mycket information men vill gärna ha fler inpurs i frågorna nedan.

Alla gör vi såklart olika då vi har olika individer men då det är min första skäggis så kanske man är lite mammig av sig och vill såklart att han ska må så bra som möjligt.

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
Anja skrev:
Hej! Nybörjar frågor men än så viktiga till er som har erfarenhet. Jag har haft min skäggagam nu i några månader, han är 6 månader nu i februari och
Får höra olika råd, läst om hur mycket mat de ska, vad de ska väga osv. Har en jättebra dujrbutik där jag får mycket information men vill gärna ha fler inpurs i frågorna nedan.

Alla gör vi såklart olika då vi har olika individer men då det är min första skäggis så kanske man är lite mammig av sig och vill såklart att han ska må så bra som möjligt.


Stirra dej inte blind på vikten. Det är inte så viktigt. 
Det är bättre om du kollar på hur ödlan ser ut i hullet. 
Det ser man bäst på svansroten, magen och ovanpå huvudet på dem. 

Behöver du hjälp med att kolla detta så är det bara att lägga upp lite bilder här så kan du få hjälp. 

5
0
Anja:
Tack för svar, här är några bilder den på armen togs idag och den andra för några dagar sedan 

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
Anja skrev:
Tack för svar, här är några bilder den på armen togs idag och den andra för några dagar sedan 


Den ser bra ut, normal viktig. 

Hur ofta och hur mycket har du matat den?? 

5
0
Anja:
Han får sallad/grönsaker varje dag (frukt/bär ca 2 dagar i veckan) , varannan dag får han 5-7 syrsor beroende på storleken på syrsorna.
Han är duktig på att äta sallad varje dag, såklart mindre när han får protein.

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
Anja skrev:
Han får sallad/grönsaker varje dag (frukt/bär ca 2 dagar i veckan) , varannan dag får han 5-7 syrsor beroende på storleken på syrsorna.
Han är duktig på att äta sallad varje dag, såklart mindre när han får protein.


Är det så matrutinerna att ut första halvåret också? Eller har den fått mer mat då? 

5
0
Anja:
Jag skaffade honom när han var 3 månader, vet inte hur mycket han åt innan.

han har nästan alltid varit bra på att äta sallad och under en period så fick han ca 5-10 syrsor per dag men fick höra av stället jag köpte honom att han skulle bli överviktig om han fick för mycket och sluta äta sallad. Vilket vi märke att salladen inte blev intressant.

Nu har han ätit såhär i 3 veckor, han har vant sig när det är middagstid.

Vad tycker du om kosten han får nu och hur ska man öka? 

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
Anja skrev:
Jag skaffade honom när han var 3 månader, vet inte hur mycket han åt innan.

han har nästan alltid varit bra på att äta sallad och under en period så fick han ca 5-10 syrsor per dag men fick höra av stället jag köpte honom att han skulle bli överviktig om han fick för mycket och sluta äta sallad. Vilket vi märke att salladen inte blev intressant.

Nu har han ätit såhär i 3 veckor, han har vant sig när det är middagstid.

Vad tycker du om kosten han får nu och hur ska man öka? 


Man rekommenderar att ödlor under 6 månader ska erbjudas mat (läs insekter) 3 ggr om dagen då det växer så pass mycket i den ålder. 

Efter 6 månader ska man börja trappa ner då de inte alls växer på samma sätt då längre. 

5
0
Anja:
Är 5-7 syrsor för lite varannan dag? Vet inte om han är över sin växarperiod då han växte så det knakade en period.
Om man ska trappa ner efter 6 månader , vad är normalt att ge och hur ofta fram till att han är 1 år?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild