Möglig kackerlacka?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

366
155
Linus:

Ja, rubriken är kanske lite missvisande. Men den fråga jag vill ställa är helt enkelt: Hur kan det påverka min ödla (vipergecko) om jag matar den med en kackerlacka som har ätit möglig mat? För jag upptäckte att det hunnit mögla i maten till mina B. dubia, och antar att de ätit av det. Är det så att jag borde kassera typ alla mina kackisar och köpa helt nya, eller kan jag mata med de som fått i sig mögel?


151
77
Firemon:

Tjena,

Vänta i ca 72 timmar å mata dom med färska grönsaker/frukt så ska det ha hunnit då ur kroppen på dina dubia.. tror inte dom har ätit av möglet då det är skadligt för dom å dom ofta dör av det.

Du ska alltid ge dina foderdjur mat som dom äter upp på max 1 dygn så det aldrig ligger och blir dåligt.


508
304
Jonas77:

Mögel kan ju faktist vara riktigt toxiskt - bland de värsta toxin man känner till vill jag tro, men alla som ätit mögelost vet ju att det inte går att dra allt över en kant. Skulle det vara extremt giftigt mögel kanske inte ens en tarmsköljning med ny mat räcker; i teorin kan insekterna lagra toxin i kroppen, men jag skulle säga att oddsen är mot det. Ingen kan ge dig ett korrekt svar utan analys av insekterna...

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild