Penisframfall vattensköldpadda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

8
3
Simon0165:
Hej, min reeves har råkat ut för något som heter "penisframfall" och undrar nu om jag måste ta honom till en veterinär eller om han kommer klara sig bra han ser i stortsett helt återställd nu, han har en minimal svöllnad på typ svansen?

125
182
Redfoottortoise:
"Penisframfall" är mycket allvarligt och det kan i värsta fall vara nödvändigt med amputation, speciellt om det drabbar landsköldpaddor, då man riskerar uttorkning av penisen. En av mina Rödfotade fick detta för några år sedan och det man måste ha i åtanke om det är en landsköldpadda är att hålla penisen fuktig tills man kommer fram till en veterinär. Det veterinären gör är att helt enkelt stoppa tillbaka penisen och därefter sätta några stygn runt "kloaken" så att den inte faller ut igen på ca 10 dagar. Under tiden får sköldpaddan en penicillin-behandling, vilket kan vara nog så besvärligt med en bångstyring padda som inte vill öppna munnen. Idag är min hane helt återställd. Problemet med din vattensköldpadda är nog inte så akut som när det drabbar en landsköldpadda, eftersom jag förmodar att den var kvar i vattnet, men jag hade nog åkt in till en veterinär för säkerhets skull även om tillståndet verkar bättre ? Svullnaden kan ju vara ett tecken på infektion... 

593
551
Redfoot:
Hej!
Detta är inget ovanligt beteende av sköldpaddshanar att penisen hänger ut från kloaken. Penisframfall kallas det inte fören paddan själv inte får tillbaka penisen och då krävs det veterinärs hjälp. I de flesta fall fixar paddan det själv,så är den tillbaka där den ska vara, andas lugnt och håll ögonen på den ifall den inte får tillbaka den själv.
/R

8
3
Simon0165:
Tack var orolig, men den har åkt in till det normala helt själv. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild