Ibd

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

26
17
Simon1:
Igår märkte jag att min KP kollade rakt upp i tomma intet.
Ingen förbättring idag. Hon är mycket aktiv. Misstänker att det är ibd tyvär :( avlivning som gäller? 

26
17
Simon1:
Kan även tillägga att hon äter som ett monster och ömsade inatt. Ingen viktnedgång eller spyr. Bajsar gör hon även med. Har hittat ett annat symptom som heter stargazing som passar bättre in på henne. Ska prova mata henne imorgon. 

5061
3826
Tropfrog:
Hur länge har du haft henne?

Mvh
Magnus 

26
17
Simon1:
1.5 år typ

5061
3826
Tropfrog:
Ja, jag kan inte mycket om kramormar. Tänkte bara utesluta att det var en nyinskaffning och orolig förstaägare/orm.

En kramorm som är aktiv..... Minst sagt oroande :)

Jag hoppas att du får hjälp av någon som kan och vet.

Mvh
Magnus 

39
10
R3P71LN03RD:
Simon1 skrev:
Kan även tillägga att hon äter som ett monster och ömsade inatt. Ingen viktnedgång eller spyr. Bajsar gör hon även med. Har hittat ett annat symptom som heter stargazing som passar bättre in på henne. Ska prova mata henne imorgon. 


Stargazing är ett av symptomen som framkommer vid IBD, men det kan även uppkomma av andra orsaker. IBD börjar ofta med att de får en luftvägsinfektion, vilket genererar stargazing. Därför kan stargazing även vara symptom på en luftvägsinfektion överlag (måste inte vara IBD). Stargazing kan även vara ett tecken på att det är något neurologiskt fel på ormen. 

Vad är det för morph på KP:n? Har du märkt några andra tecken på luftvägsinfektion (väsande/pipande andning, gäspningar, slembildning)?

Om det inte upphör kan det vara läge att kolla med veterinär. Se exempelvis följande artikel för mer information om virusinfektioner:

www.djurvardguiden.se/artikel/virusinfektioner-hos-orm/

Medlem i SHF
3978
4996
Jonas_:
Simon1 skrev:
Igår märkte jag att min KP kollade rakt upp i tomma intet.
Ingen förbättring idag. Hon är mycket aktiv. Misstänker att det är ibd tyvär :( avlivning som gäller? 


Min första befogade fråga blir är din kungspyton en morf och isåfall vilken? En del morfer, speciellt bland kp, är så otroligt sönderavlade (ja det tycker jag...) så dom får flertalet problem under livets gång. 

Jag personligen hade tagit bort djuret OM det är det som är fastställt. Ansvaret ligger såklart främst på uppfödarna av dessa sjuka djur. 

Sen ska ju tilläggas att alla pytonormar kan ställa sig upp med huvudet och en stor del av kroppen. Det är normalt :-) 

Kan du länka en film på individen blir det enklare att svara. 

26
17
Simon1:
Har inte märkt några andra symptom alls. 
Hon är en mochi pastel på 3år. Kan filma en snut imorgon 

117
99
Lancehead:
Tropfrog skrev:
Ja, jag kan inte mycket om kramormar. Tänkte bara utesluta att det var en nyinskaffning och orolig förstaägare/orm.

En kramorm som är aktiv..... Minst sagt oroande :)

Jag hoppas att du får hjälp av någon som kan och vet.

Mvh
Magnus 


Du kanske inte vet att snokar är den största ormfamiljen och merparten av dessa är constrictorer.

Medlem i SHF
3978
4996
Jonas_:
Simon1 skrev:
Har inte märkt några andra symptom alls. 
Hon är en mochi pastel på 3år. Kan filma en snut imorgon 


Polisen kan jag filma själv, tänkte mer på din kp ;-) 
Ursäkta, jag blev tvungen. .

Om dom specifika morferna kan jag inte mycket så jag kan tyvärr inte hjälpa till just där. Men finns antagligen många på forumet som har full koll på alla olika varianter av kp, hoppas dom svarar :-) 

Ett filmklipp kommer hjälpa mycket tror jag! :-) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild