Corallus hortulanus

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
1
nilswesterstran135:
Hej jag har funderat på att skaffa en corallus hortulanus, är det någon som har erfarenhet av dom? Eller bara synpunkter på denna art. Vet att de är rätt agresiva ormar men jag tycker att den är otroligt vacker, och har en sån otrolig charm!

17
19
mjreptiler:
Vad vill du veta

83
68
LennieN:
nilswesterstran135 skrev:
Hej jag har funderat på att skaffa en corallus hortulanus, är det någon som har erfarenhet av dom? Eller bara synpunkter på denna art. Vet att de är rätt agresiva ormar men jag tycker att den är otroligt vacker, och har en sån otrolig charm!


Har själv 2 st. Tycker inte dom är ett dugg agressiva. Allt handlar om hur du bemöter dom och läser av dom.

Jag kan städa upp skit i terrariet när dom är där utan att bli biten överhuvudtaget. Dock så är ungar lite mer nyfikna och kan nafsa lite av ren nyfikenhet, men läser man bara av dom och håller koll på vad dom gör så är det inga problem.

16
31
nigrita:

Av dom jag har haft så har 2 st varit ordentligt defensiva, dock var det inte några problem att hantera dom om man har lite koll på hur dom funkar :) 

 


3
1
Jespercarlsson:
På dagtid tycker jag dom är rätt lugna, Jag kan utan problem Byta vatten etc dock så kan det ibland smälla i rutan nattetid om man går förbi för nära. Sen är dom givetvis lite mer att sköta jämfört med en majsorm men sålänge man läser på som man bör så ska det inte va några problem att hålla dom.

8
2
Zitrus87:
Jag har en Corralus Hortulans och han var min första orm, jag är ingen expert men kan skriva hur jag upplever arten. 

För de första som du nämner så är de väldigt vackra och intressanta. 

Och ja de är en defensiv art, nu tar jag inte ut mina ormar mer än vad som behövs vid städning.

Jag kan byta vatten, plocka skit och spraya och han bryr sig inte överhuvudtaget, han ligger bara och tittar.

På kvällen är han väldigt social, vi har en liten ritual. 
Jag går fram för att släcka lampan då kommer han alltid och nosar på min hand som jag har mot rutan. 
Men de är bara åt mig han gör så, andra bryr han sig inte om. 

Förmodligen för att han tror att jag är mat, men han gör inga utfall eller så utan ringar sedan vidare. 

Men däremot så när jag städar och skall sätta honom i transportburen medan jag städar, så är han inte överlycklig om jag säger så. 

Bästa sättet att hantera honom så stress fritt för oss båda som möjligr är med vinterhandskar och krok.

Så vill du ha en riktigt intressant art som display orm så rekommenderar jag starkt denna art! Jag kan sitta många timmar och titta på honom. 

13
8
Alexechr:
Hej!

Jag har nu varit ägare av en trädgårdsboa i ungefär 1,5 år(Sedan den var född). Jag har lyft up den ett flertal gånger vid städning och vid några få andra tillfällen. Jag har bara en gång blivit biten och det var första dagen då jag skulle lyfta över den till terrariet. Jag är väldigt glad over min individ men jag har också hört om och sett andra individer som hade en märkbar skillnad i agressivitet i sitt uppförande. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild