Möbel eller inte möbel?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
BrynasIF:

Hello! 

Jag har ett bord ståendes och undrar om det skulle hålla ett inrett Exo terra 90x45x90. Basen och benen är gjorda av stål. Är det någon som provat? Specs: www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S99000483/


198
112
MoreliaMikael:

Svårt att säga. Något jag inte gillar med IKEA är att de aldrig berättar vad man får belasta möbler med, utan bara vad t.ex hyllplan i byråar etc får belastas med. Bordsskivan är gjord av spånskiva och ABS-plast. Inget ovanligt, och det står ju ändå att "Det här bordet har testats enligt våra strängaste standarder för stabilitet, hållbarhet och säkerhet för att klara av daglig användning i ditt hem under många år."

Grejen är det att bordet är bredare än terrariet, så benen kommer inte ha belastningen rakt på sig, utan detta kommer att ligga helt på bordsskivan.
För att göra det extra säkert så kan du köpa ett eller två reservben för bordet och montera i mitten. Då fördelar du vikten med jämt över bordet och benen. Så det inte brister i mitten eller så om olyckan skulle vara framme.


273
185
peter68:
Jag kan givetvis inte garantera något, men jag tror att du kan vara ganska säker på att det håller. Jag tror knappt att det finns möbler som inte tål att barn klättrar och står på. Alla skåp och liknande som står mot väggen har väggfästen i dag för att de inte ska trilla. När dessa trillar så är det ofta för att barn klättrar eller drar i dem. Var där inte nån Ikea-möbel som välte på ett barn i USA? Att sälja ett bord som rasar sönder för att ett barn klättrar på det är förmodligen otänkbart i dag.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild