”Fogger eller regnsystem till boa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

1
0
Axxor90:
Hej mina vänner, som rubriken tyder så är jag i det stadiet då jag ska välja mellan fogger eller regnsystem. Vilket är bäst för djuret? Kan ni komma med tips å era åsikter? Så ja kan göra ett val xD ha de gött

5099
3873
Tropfrog:
Jag kopplar gärna ihop regnsystem med bevattning och mister med luftfuktighet. Visst gör bägge båda sakerna, men det är vad de är bäst på.

Mister skapar mycket luftfuktighet med lite vatten. Utan eget intresse för kramormar så tror jag att det är bästa valet.

Mvh
Magnus 

378
340
Silvetaz:
En fördel som jag ser med regnsystem är att substrat etc blir mer fuktmättat än med fogger, det jag märkt när jag bara kör foggern just nu är att luftfuktigheten sjunker fort så snart jag stängt av den. Luftfuktigheten håller sig högre längre med ett regnsystem eller blomspruta.

Dock är fogger väldigt effektfullt :)

5099
3873
Tropfrog:
För att hålla hög luftfuktighet med regnsystem så krävs det dränering i botten. Jag antar att de flesta boa terrarium inte har det??

Jag tror nog på fogger för luftfuktighet och blomspruta för substratet, lättare att ha kontroll då.

MVH
Magnus

378
340
Silvetaz:
Tropfrog skrev:
För att hålla hög luftfuktighet med regnsystem så krävs det dränering i botten. Jag antar att de flesta boa terrarium inte har det??

Jag tror nog på fogger för luftfuktighet och blomspruta för substratet, lättare att ha kontroll då.

MVH
Magnus


Ja på så vis har du helt rätt, regnsystem kräver en hel del mer än Fogger.

Nu tänker jag högt men borde det inte gå att ställa in regnsystem med lite trixande att fukta på morgonkvisten precis så mycket att det hinner torka upp fram till släckning.

5099
3873
Tropfrog:
Silvetaz skrev:


Ja på så vis har du helt rätt, regnsystem kräver en hel del mer än Fogger.

Nu tänker jag högt men borde det inte gå att ställa in regnsystem med lite trixande att fukta på morgonkvisten precis så mycket att det hinner torka upp fram till släckning.


Jo absolut bör det gå. Frågan är bara om det ger tillräckligt hög luftfuktighet i burken? Min erfarenhet är att det krävs mer regn än vad bottensubstratet klarar av för att hålla upp luftfuktigheten.....Och då krävs dränering.

Jag vet dock inte så mycket om kramormar och hur man normalt sett gör med dem. Vore kul om någon som vet nåt svarar också.

MVH
Magnus

378
340
Silvetaz:
Tropfrog skrev:


Jo absolut bör det gå. Frågan är bara om det ger tillräckligt hög luftfuktighet i burken? Min erfarenhet är att det krävs mer regn än vad bottensubstratet klarar av för att hålla upp luftfuktigheten.....Och då krävs dränering.

Jag vet dock inte så mycket om kramormar och hur man normalt sett gör med dem. Vore kul om någon som vet nåt svarar också.

MVH
Magnus


Jag har enbart kramormar i dagsläget och just nu är det vattenspruta och fogger som gäller, dock ska jag gå över till falskbotten och regnsystem utöver foggern till de terrarier jag bygger framöver. Med enbart fogger kan jag hålla ungefär 60-65% luftfuktighet utan att ha den igång hela tiden, dock vill jag gärna se toppar runt 80-90% åtminstone en gång om dagen, vilket sköts med vattenspruta.

5099
3873
Tropfrog:
Silvetaz skrev:


Jag har enbart kramormar i dagsläget och just nu är det vattenspruta och fogger som gäller, dock ska jag gå över till falskbotten och regnsystem utöver foggern till de terrarier jag bygger framöver. Med enbart fogger kan jag hålla ungefär 60-65% luftfuktighet utan att ha den igång hela tiden, dock vill jag gärna se toppar runt 80-90% åtminstone en gång om dagen, vilket sköts med vattenspruta.


Det borde inte vara några problem att nå de topparna med fogger. Jag håller nästaintill 100% med fogger i mitt tillväxtterrarium. Det som behövs är starkare fogger eller fler.

MVH
Magnus

378
340
Silvetaz:
Tropfrog skrev:


Det borde inte vara några problem att nå de topparna med fogger. Jag håller nästaintill 100% med fogger i mitt tillväxtterrarium. Det som behövs är starkare fogger eller fler.

MVH
Magnus


Mjo du har nog rätt, terrariet i fråga är ju ganska stort. 120x85x65. 

83
68
LennieN:
Axxor90 skrev:
Hej mina vänner, som rubriken tyder så är jag i det stadiet då jag ska välja mellan fogger eller regnsystem. Vilket är bäst för djuret? Kan ni komma med tips å era åsikter? Så ja kan göra ett val xD ha de gött




Inget av det egentligen. Misstro i reptilhobbyn att man behöver regnsystem till Ormar. Luftfuktigheten betyder ingenting överhuvudtaget för ormen. Det enda som är viktigt är att den har rätt västskebalans och att temperaturen är okej.

Det här med luftfuktigheten kommer från 70-talet när man importerade vildfångade ormar, som man sen skulle försöka hålla vid liv i fångenskap genom att replikera det naturliga habitatet som ormen bott i innan. Dom här ormarna var extremt känsliga och iom att dom aldrig bott i fångenskap, var fulla av parasiter och annat, så var det därför man började experimentera med att repilkera luftfuktighet och annat som man trodde att ormen krävde.

Men nu när vi mest har fångenskapsuppfödda ormar, så finns där inget behov av att duscha ner terrariet till 80-100 % luftfuktighet, det är inget dom behöver eller har nytta av. Tvärtom, kan det istället ge upphov till en mängd andra problem som kan ta kål på din orm istället, som t ex. luftvägsinfektion, mögel i terrariet, bakterier som kan uppstå när vattnet kommer i kontakt med ostädat terrarie som ormen slickar i sig m.m.

Det enda som betyder nåt för ormen är vätskebalansen och temperaturen, ingenting annat!

Själv sprejar jag nästan aldrig, jag har levande växter i mina terrarier, som jag sprejar lätt en gång i veckan. Annars sprejar jag aldrig.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild