Hjälp med ägg

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5061
3824
Tropfrog:
List skrev:
HJÄLP. Jag och min sambo har räddat ett par gulbukade vattensköldpaddor från ett dåligt hem. De har nu fått det så bra och trivs så pass att de parat sig och vi har idag hittat ett ägg till vår stora glädje. Vi har försökt hitta info om hur vi beeter oss nu för att kläcka det. Vi har köpt ett litet plastakvarium som vi har fyllt till ca 5cm med fin sand som vi har fuktat med blomspruta. I sanden har vi gjort en liten grop och lagt ägget i. Över har vi lagt glad pack och gjort några hål för ventilation och sen ställt akvariet på lysrörsrampen för värme. Frågan är om vi har gjort rätt?
Hur ofta ska man fukta sanden?


Detta räknas som en invasiv art. Det är olagligt att sälja den, flytta på den, att avla på den osv. VG separera hannen från honan och förstör äggen:

www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Vaxter-och-djur/Frammande-arter/Invasiva-frammande-arter/Invasiva-frammande-arter-som-omfattas-av-EUs-forordning/Gulbukig-vattenskoldpadda/

MVH
Magnus

2
3
List:
Ok. Det hade vi ingen aning om. Vi vill bara kläcka det här ägget och spara avkomman. Inte sälja eller släppa ut i naturen.

2
3
List:
Jag trodde gulbukad var samma som gulörad men när jag tittar på gulbukad så är inte våra så gula på buken utan liknar mer gulörad. Men det kanske inte har någon betydelse? Ursäkta mina kanske dumma frågor.

5061
3824
Tropfrog:
List skrev:
Ok. Det hade vi ingen aning om. Vi vill bara kläcka det här ägget och spara avkomman. Inte sälja eller släppa ut i naturen.


Det hjälper inte. Avel av denna art är förbjuden oavsett vad avkomman skall användas till. Du kan läsa förordningen här:

eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014R1143&from=EN


List skrev:
  Jag trodde gulbukad var samma som gulörad men när jag tittar på gulbukad så är inte våra så gula på buken utan liknar mer gulörad. Men det kanske inte har någon betydelse? Ursäkta mina kanske dumma frågor.     


Gulbukad, gulörad och rödörad är alla olika varianter av Trachemys scripta.

Från länken ovan " Den rödörade vattensköldpaddan kännetecknas av framträdande röda fläckar på var sida om huvudet, den gulörade har gula fläckar på motsvarande ställe och den gulbukade har en gul buk med två mörka fläckar. Det kan vara svårt att särskilja den gulörade och gulbukade vattensköldpaddan. Båda arterna har gula ränder och gul buk men istället för två fläckar på buken så har den gulörade flera fläckar och den gulbukades fläckar på sidan av huvudet är som u-formade fält."

MVH
Magnus

Medlem i SHF
3978
4995
Jonas_:
List skrev:
Ok. Det hade vi ingen aning om. Vi vill bara kläcka det här ägget och spara avkomman. Inte sälja eller släppa ut i naturen.


Enda rätta är att kassera ägget. Sära på paret omedelbart så ni slipper fler ägg från denna art. 

Avel på dessa listade arter är dessutom inte lagligt :-) 

Gör det rätta för naturen och hobbyn, kläck inte fram ännu fler! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild