Boa constrictor argentinsk

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

54
4
Kakazky:
Är det nån som känner till vart man skulle kunna köpa en boa från Argentina. Hade vart en bra grej om man börja avla på dom då arten är hotad i det vilda. 

378
340
Silvetaz:
Jag antar att du menar Boa Constrictor Occidentalis nu. De finns till salu lite då och då runtom i världen men verkar inte vara extremt stort utbud.

Du bör kunna hitta på tex Hamm mässorna och jag är säker på att åtminstone någon i Sverige avlar på dessa.

Dock ställer jag mig frågande till hur avel i Sverige med väldigt liten genbank skulle kunna hjälpa beståndet i det vilda.

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Kakazky skrev:
Är det nån som känner till vart man skulle kunna köpa en boa från Argentina. Hade vart en bra grej om man börja avla på dom då arten är hotad i det vilda. 


Vad hjälper det arten om några avlar på dom i fångenskap? Jag förstår inte poängen :-) man kan ju inte släppa ut avkomman från djur i fångenskap. 

Bättre att skydda området dom lever i från mer exploatering, avverkning och liknande. 

Som Silvetaz nämnde avlas det redan på lokaliteten i fångenskap . Det går att få tag på cb-djur, men dom kostar såklart :-) 

Medlem i DHF
1082
774
Westman:

Kakazky skrev:
Är det nån som känner till vart man skulle kunna köpa en boa från Argentina. Hade vart en bra grej om man börja avla på dom då arten är hotad i det vilda. 


Har du tillstånd att söka cites 1 djur??


273
185
peter68:
Jonas_ skrev:


Vad hjälper det arten om några avlar på dom i fångenskap? Jag förstår inte poängen :-) man kan ju inte släppa ut avkomman från djur i fångenskap. 

Bättre att skydda området dom lever i från mer exploatering, avverkning och liknande. 

Som Silvetaz nämnde avlas det redan på lokaliteten i fångenskap . Det går att få tag på cb-djur, men dom kostar såklart :-) 


Teoretiskt är det möjligt. Men praktiskt är det inte ens värt att tänka på. Om "vi" skulle investera all den tid och pengar på ett djur så blir det något mer prestigefyllt, som tiger eller noshörning.

Jag förstår dock tankegången. Många lokaliteter är på väg att försvinna och kanske redan är utrotade i vilt. Så som "Boa constrictor sabogae." Där är nog inte mycket hopp kvar för någon ölevande boa eller (dvärg)nätpyton. Det i kombination med att det är "morphs" som driver intressent och ekonomin i reptilindustrin har gjort att jag börjat värdera lokaliteter högre på senare tid. För mig så är det ganska nedlående att se YouTube-filmer från USA och höra någon med en gul anakonda säga, jag funderar att para den med en grön anakonda. Varför? Samtidigt inser jag att reptiler i fångenskap är precis som hundar och katter. De är inte längre en del av naturen. De är givetvis inte domesticerade, men principen är densamma.

Kortfattat. Jag är glad att några exemplar av dessa lokaliteter hålls "renrasiga" i fångenskap.

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
peter68 skrev:


Kortfattat. Jag är glad att några exemplar av dessa lokaliteter hålls "renrasiga" i fångenskap.


Där är vi överens :-) ingen blir gladare än mig när man hör folk som sysslar med lokalitetsdjur och värderar det högre än morfer exempelvis. 

Och att korsa olika arter och skapa hybrider, nej tack tummen ner. Jag vet att folk håller på med sånt för fullt, och det tokiga är att det finns en marknad för sånt trams :-D nästintill obegripligt.

Att hålla isär olika arter och försöka bevara lokalitetsdjur även i fångenskap är jag absolut positivt inställd till! 

Jag vet hur galen exempelvis aveln på nätpytons är, världen över verkar det som även om USA är stora på marknaden. Där korsar man hej vilt tyvärr. Men det ska sägas att vi är ändå många, världen över, som är av en annan uppfattning. 

54
4
Kakazky:
peter68 skrev:


Teoretiskt är det möjligt. Men praktiskt är det inte ens värt att tänka på. Om "vi" skulle investera all den tid och pengar på ett djur så blir det något mer prestigefyllt, som tiger eller noshörning.

Jag förstår dock tankegången. Många lokaliteter är på väg att försvinna och kanske redan är utrotade i vilt. Så som "Boa constrictor sabogae." Där är nog inte mycket hopp kvar för någon ölevande boa eller (dvärg)nätpyton. Det i kombination med att det är "morphs" som driver intressent och ekonomin i reptilindustrin har gjort att jag börjat värdera lokaliteter högre på senare tid. För mig så är det ganska nedlående att se YouTube-filmer från USA och höra någon med en gul anakonda säga, jag funderar att para den med en grön anakonda. Varför? Samtidigt inser jag att reptiler i fångenskap är precis som hundar och katter. De är inte längre en del av naturen. De är givetvis inte domesticerade, men principen är densamma.

Kortfattat. Jag är glad att några exemplar av dessa lokaliteter hålls "renrasiga" i fångenskap.


Nä jag läste att den var  på väg att försvinna så om man hade lyckats att bevara ett par i fångenskap så kanske det hade kunnat gå att säkerställa populationen i det vilda men bara en tanke. Om man ändå ska börja med orm hobbyn så hade det ju vart ett stort plus ifall intresset hade gjort nån "nytta" i det vilda

273
185
peter68:
Kakazky skrev:


Nä jag läste att den var  på väg att försvinna så om man hade lyckats att bevara ett par i fångenskap så kanske det hade kunnat gå att säkerställa populationen i det vilda men bara en tanke. Om man ändå ska börja med orm hobbyn så hade det ju vart ett stort plus ifall intresset hade gjort nån "nytta" i det vilda


Jag håller med. Men jag tror att det skulle bli ett väldigt stort projekt att återinföra dem i vilt. De måste undersökas för sjukdomar. Kanske sättas i karantän.

Hälften av alla större djur är kanske hotade i dag. En orm har väldigt låg prioritet i sammanhanget.

Jag tycker att du i övrigt gör rätt. Mitt inlägg var menat som försvar, men också en insikt att det förmodligen inte är så enkelt. Oavsett om de återinförs eller inte så tycker jag personligen att det är en gärning att bevara dessa arter/underarter/lokaliteter. Ingen av oss vet vad som händer i framtiden. Med lokaliteter så finns där åtminstone alltid potentialen med ett återinförande.

3
1
Kevin123:
Ser nu om ja kan återuppliva tråden - är nyfiken på om någon vet en uppfödare för dessa i sverige ? Har nämligen fått ett intresse till att kanske köpa en men har ingen aning om de går att få tag på inom våra gränser ? 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild