Vilka kryp i regnskogsterrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

256
35
huckerby:

God morgon
Nu har jag arbetat lite till med inredning till mina två burkar. Börjar likna ngt även om ngn gren ytterligare ska in, växter växa till sig, lite temp/hygro-mätare, foderskålar etc
Så om 1-3 månader beroende på tålamod så kommer de större invånarna flytta in.
Nu är där en massa olika sorters gråsuggor & hoppstjärtar endast.

Det vore ju kul att ha ngt annat där inne tills vidare som är roligare att följa än hoppstjärtarna.
Skulle behöva lite råd om följande insekter/kryp som jag tidigare inte haft löst i terrarium utan endast som foder.
Framförallt tänker jag att de inte bör göra ngn skada för växter. Så de inte käkar upp rötterna el det ovan jord.
Kan ju nämna att substratet består av plantation soil, mkt smulade löv, barkbitar, vitved, djungelmossa, andra typer av mossa.

B Dubia
De kommer väl gräva ned sig antar jag men vore kul om de funkar utan att skada ngt.
Är inte direkt rädd för att de ska smita ut.
Kan de bli för många?

Gromphadorhina portentosa, Väsare
Dessa hade ju vart kul om man kunde ha där inne.
Är inte heller rädd för att dessa ska smita ut på ngt sätt. Känner till att de klättrar på glas.
Har märkt att dessa är förtjusta i gröna blad av iaf maskros & sallad. Mer än dubia. Är det en risk? Kan de även bli för många?

Rosenbaggar
Jag har ett gäng rosenbaggar & dem är jag inte direkt rädd för ska skada, men under larvstadiet. Hur mkt skada kan de ställa till med? Är de kanske olämpliga att ha?
För övrigt ratar mina Standingi mina larver. Tycker mig se att de flesta reptiler brukar älska dessa?

Mjölmask
Hmm. Kanske kommer de föröka sig för mkt? De kanske är dumt att lägga in. De ger väl ngt positivt i nedbrytningen men är rädd att de ger sig på levande växter för mkt?
Inte skitballa såklart men det vore kul att få lite rörelse i burken.

Vad kan tänkas finnas mer? Syrsor går såklart absolut bort. Vandrande pinnar känns inte så smart heller. Inte ryssarna heller haha

Vad tror ni? Vad har ni för erfarenheter?








378
340
Silvetaz:
Rent spontant så hade jag börjat med Hoppstjärtar och gråsuggor om du även vill att de ska göra nytta.

256
35
huckerby:
Silvetaz skrev:
Rent spontant så hade jag börjat med Hoppstjärtar och gråsuggor om du även vill att de ska göra nytta.


Jo de är ju redan inne i terrariumet. Du menar att inget ytterligare bör placeras in?

5087
3855
Tropfrog:
Det finns ju några gråsuggor som inte är lika blyga av sig som de tropiska. Bland annat Armadillidium maculatum "zebra pillbug". Jag har dem och de gömmer sig inte särskillt mycket, utan är ute och vandrar mest hela tiden.

MVH
Magnus

256
35
huckerby:
Tropfrog skrev:
Det finns ju några gråsuggor som inte är lika blyga av sig som de tropiska. Bland annat Armadillidium maculatum "zebra pillbug". Jag har dem och de gömmer sig inte särskillt mycket, utan är ute och vandrar mest hela tiden.

MVH
Magnus


Jo jag har släppt in ett par lite roliga sorter också men de jag nämnt, är de bara att glömma el?
Skulle vara kul att höra ngn mer erfarenhet el kunskap att delge det för de arterna. :)

18
21
Anmo:
Väsare kommer definitivt komma ut ur ett Exoterra! Vad gör att du inte är orolig för detta? :) 

Vill själv ha dessa i just exoterra men inte hittat någon lösning på att täta det helt i dörrskarvarna därav min fundering om du hittat ett sätt! 

256
35
huckerby:
Anmo skrev:
Väsare kommer definitivt komma ut ur ett Exoterra! Vad gör att du inte är orolig för detta? :) 

Vill själv ha dessa i just exoterra men inte hittat någon lösning på att täta det helt i dörrskarvarna därav min fundering om du hittat ett sätt! 


Är väl inte jätterädd för om de skulle komma ut egentligen även om jag helst undviker det såklart :)
Men jag har tätat väldigt noga med silikon så förhoppningsvis håller de sig kvar.
Tror du de i övrigt kan funka? De kommer inte käka upp växter el annat så det stör? :)

1
0
Gottfrid:
Hur tätar man ett terrarium så hoppstjärtarna inte kan komma ut 

5087
3855
Tropfrog:
Hoppstjärtar vill inte lämna ett fuktigt substrat. Om de ändå tar sig ut så dör de direkt. Jag hittar ibland några som lyckats mot alla odds att ta sig till mina krukväxter. Knappast något problem, det välkomnar jag.

Förutom gråsuggor och hoppstjärtar har jag också de små Kenyanska kackerlackorna och grindalmask i mitt terrarium. Inte för att man ser de så ofta, men ibland.

Mvh
Magnus 

256
35
huckerby:
Gottfrid skrev:
Hur tätar man ett terrarium så hoppstjärtarna inte kan komma ut 


Ööh det är nog ingen som försöker hindra dem så sätt. De lär nog inte vilja lämna sin fuktiga miljö & gör de det lär de dö rätt fort av den torra miljön utanför. Om du menar mig missförstod du nog. Har gjort det rejält tätt för att hindra större insekter.

edit ser nu att du fått svar. Var lite snabb :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild