Total nybörjare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

4
0
Davula:
Hallå! (och varning för mycket text och konstiga frågor)
Jag är helt ny på det här med terrarium och reptiler. Har under lång tid varit förtjust inom det här ämnet men aldrig haft tiden för det.
Lite snabb info om mig innan mina frågor dyker upp.
Har under hela mitt liv varit aktiv inom idrott och kan nog inte räkna på hur många timmar jag lagt på det. Nu när min karriär tyvärr är över så har jag funderat mycket på vad jag skulle hålla på med och kom så saktliga på att det skulle vara kul att hålla på med akvarium och terrarium nu när tiden finns.
Mina erfarenheter kring reptiler är 0, utöver diverse huggormsmöten och att jag höll i en kungsboa vid 7 års ålder på Skara Sommarland.

Nu går vi till ämnet där jag har en del frågor och vill inleda med att säga att jag är ute efter en åsikt kring om det är möjligt för mig att ha djur i ett terrarium eller om jag helt enkelt ska satsa på att göra ett vivarium som är djurfritt.
Jag har läst skötselråd om ormarter (även ödlor men dom vet jag att jag måste vänta med) som jag är intresserad av och även kollat runt på utländska sajter för info, så jag är väl medveten om vad det innebär att ta hand om en reptil. Så nu till min situation och frågorna med dom:

1. Mitt arbete är väldigt säsongsbetonat, jag jobbar betydligt mycket mer i månaderna september-februari, snittar lite drygt 225h i månaden och är knappt hemma, mer än på helgerna (bor själv). Resten av månaderna är jag hemma betydligt mycket mer. Är det möjligt att ha en reptil med dessa arbetstimmar?
2. Jag har varit inne på att skaffa en reptil (inne på kungspyton) så småningom och vill då inte ha ett för litet terrarium, att bygga ett själv är uteslutet då jag absolut inte vill göra fel, så frågan är om ett av exo terras terrarium (det största) blir för litet eller om det är bra som första terrarium. Såg att det finns aluminium terrarier som är större men det står att dom inte är vattentäta? Innebär det att man inte ska använda dessa som akvarium, eller att sätta in fogger och regnssystem som inte skulle vara optimalt i det terrariet. Vilket terrarium skulle rekommenderas för, växtlighet med fogger och regnsystem samt kungspyton? 
3. I första hand, innan det är dags att tänka på att skaffa djur, är tanken att jag ska få en så bra och stabil temperatur i terrariet som möjligt. Jag bor för tillfället i en stuga där boningen är ovanför ett kallgarage vilket gör att golvet är kallt vintertid. Detta gör att vintertid är det ca +18 grader i rummet. Sommartid blir det istället väldigt varmt. Så jag undrar, ioch med att jag är ute mycket och far, om det är svårt att hålla en jämna temperatur i terrariumet beroende på rumstemperaturen?

Jag hoppas verkligen någon kan hjälpa mig med dessa frågor, för det är dom jag försökt hitta svar på :)

5099
3873
Tropfrog:
Välkommen till forumet. Imponerande första inlägg :)

1: enligt L80 som är en förlängning av djurskyddslagen så skall reptiler ha daglig tillsyn. I kungspyton fall handlar det rent praktiskt om att ta bort avföring och ge friskt vatten.

2: enligt samma L80 så skall terrarium för marklevande ormar 151 till 200 cm vara minst 1 kvm och 0,5 m högt. Rent praktiskt innebär det 200*50*60. Om ormen blir längre än 2 m är samma siffror för minimum 2,15 kvm och 1 m högt.

3: visst går det att göra en hel del åt temperatur i ett terrarium. Men det är en rejäl utmaning i ett av glas. Du behöver nog ett material som är mer isolerande än så och termostat på din utrustning för värme.

Jag skulle nog titta på mer passande djur till dina förutsättningar. Något djur från mer tempererat klimat som inte bara tål utan också föredrar kallare vintrar. Många snokar tex dvalar under den tiden som du har minst tid för dem. Dvalande djur har heller inte samma krav på tillsyn.

Sen vill jag bara säga att ödlor inte med nödvändighet måste vara mindre nybörjarvänliga än ormar. Allt handlar om vilka ödlor och vilka ormar du tittar på. Det viktiga är väl egentligen att du landar i ett djur som interreserar dig. Ett djur som har en engagerad ägare kommer alltid att få det bästa livet oavsett svårighetsgrad. Klart det finns direkt olämpliga nybörjararter, men de finns inom alla grupper.

Mvh
Magnus 

352
269
Animallover_1984:
Tropfrog skrev:
Välkommen till forumet. Imponerande första inlägg :)

1: enligt L80 som är en förlängning av djurskyddslagen så skall reptiler ha daglig tillsyn. I kungspyton fall handlar det rent praktiskt om att ta bort avföring och ge friskt vatten.

2: enligt samma L80 så skall terrarium för marklevande ormar 151 till 200 cm vara minst 1 kvm och 0,5 m högt. Rent praktiskt innebär det 200*50*60. Om ormen blir längre än 2 m är samma siffror för minimum 2,15 kvm och 1 m högt.

3: visst går det att göra en hel del åt temperatur i ett terrarium. Men det är en rejäl utmaning i ett av glas. Du behöver nog ett material som är mer isolerande än så och termostat på din utrustning för värme.

Jag skulle nog titta på mer passande djur till dina förutsättningar. Något djur från mer tempererat klimat som inte bara tål utan också föredrar kallare vintrar. Många snokar tex dvalar under den tiden som du har minst tid för dem. Dvalande djur har heller inte samma krav på tillsyn.

Sen vill jag bara säga att ödlor inte med nödvändighet måste vara mindre nybörjarvänliga än ormar. Allt handlar om vilka ödlor och vilka ormar du tittar på. Det viktiga är väl egentligen att du landar i ett djur som interreserar dig. Ett djur som har en engagerad ägare kommer alltid att få det bästa livet oavsett svårighetsgrad. Klart det finns direkt olämpliga nybörjararter, men de finns inom alla grupper.

Mvh
Magnus 


Det handlar om en kungspyton och då handlar det väl mer om ca 0,43 kvadratmeter eller 0,63 kvadratmeter (dvs. t.ex. runt 95x45x35 cm eller 140x45x45 cm) beroende på ormens kön och hur stor den kan tänkas bli? En kungspyton blir väl knappast 2 meter lång eller mer, inte enligt vad jag läst i alla fall, snarare runt 120-150cm. Det är ju en förhållandevis liten art. 

5099
3873
Tropfrog:
Animallover_1984 skrev:


Det handlar om en kungspyton och då handlar det väl mer om ca 0,43 kvadratmeter eller 0,63 kvadratmeter (dvs. t.ex. runt 95x45x35 cm eller 140x45x45 cm) beroende på ormens kön och hur stor den kan tänkas bli? En kungspyton blir väl knappast 2 meter lång eller mer, inte enligt vad jag läst i alla fall, snarare runt 120-150cm. Det är ju en förhållandevis liten art. 


Ja, jag vet ju inget om kramormar. Hade för mig att de blev 2 meter. Men läste skötselråden nu, där står det 150cm. Men....Om de bara blir 1cm till dvs 151 cm så stämmer måtten jag gav.

Mvh
Magnus 

273
185
peter68:
Minimimåtten är bara det. De är långt ifrån idealiska. Detta är aktiva djur som tillbringar nätterna åt att jaga. De behöver stimulans som alla djur. Kungspyton beskrivs ofta som en "pet rock", men det är inte hur de beter sig i naturen. Om KP hade varit så mesig som den beskrivs hade den aldrig överlevt i det vilda. Samma instinkter som driver en arbetshund driver en orm att jaga.

Jag vet inte så mycket om hur KP lever i vilt, men man kan göra några antaganden. Pytonormar har halvtaskig syn och förlitar sig på andra organ. KP är skygg. Så det är troligt att den endast jagar när det är helt mörkt. Alltså all typ av nattbelysning ska undvikas.

Hur ger man en pyton stimulans? I naturen finns fullt av dofter och andra intryck. Om en pyton inte kan hitta bytesdjur där den är så ger den sig av för att hitta bättre jaktmarker. Det kan inte en pyton i fångenskap göra. Vad jag försöker säga med detta är att om jag hade vetat vad jag vet nu hade jag förmodligen inte ha skaffat en boa, även om det är en liten boa.

En orm är ett stort åtagande. Även om den klarar sig bäst själv så måste den ha nytt vaten varje dag, minst varannan. Det är hur länge man max kan vara iväg utan att arrangera för någon att byta vatten.

Jag vill inte låta för negativ här, utan tar bara upp frågor och problematik som jag blev medveten om först senare.


Längd för KP tycks vara <1 m för hanar och upp till 1,5 för honor. Som alltid så finns det större och mindre. Maxlängd för en hona enligt Wikipedia är 1,82.

Medlem i SHF
3997
5021
Jonas_:

peter68 skrev:
Pytonormar har halvtaskig syn...


Stämmer verkligen det där? Har sett att du nämnt det i flera inlägg här på sidan :)

Jag tycker många arter pytonormar är väldigt vaksamma på rörelser runtomkring dom, många reagerar mycket på rörelse utanför terrariet exempelvis. Iaf dagtid... nattetid använder dom gärna sina känsliga värmegropar däremot. Jag tycker jag läst relativt mycket om just pytonormar genom åren men egentligen aldrig hört att just pytonormar ska ha taskig syn.


281
366
Cartaq:
Jonas_ skrev:


 

Stämmer verkligen det där? Har sett att du nämnt det i flera inlägg här på sidan :)

Jag tycker många arter pytonormar är väldigt vaksamma på rörelser runtomkring dom, många reagerar mycket på rörelse utanför terrariet exempelvis. Iaf dagtid... nattetid använder dom gärna sina känsliga värmegropar däremot. Jag tycker jag läst relativt mycket om just pytonormar genom åren men egentligen aldrig hört att just pytonormar ska ha taskig syn.


Kps är som de flesta redan vet nattaktiva jägare, då behöver de inte använda synen i samma utsträckning som ex dagaktiva reptiler. frågan är kanske om värmesensorerna har tagit över mycket utav synen då detta organet används flitigare?
De kps jag har hemma hugger hej vilt i luften vid matning, att missa en råtta på 150g precis framför huvudet är förvisso en stor bedrift i sig.

Ett annat exempel är våran svenska grävling som tillbringar många timmar i totalt mörker nere i jorden, synen på dessa individer är bevisat riktigt kass.

273
185
peter68:
Det är väldigt svårt att hitta information om ormar.

Jag har själv en boa. Jag har hittat information som säger att boaormar inte har IR-organ. Och information som säger att de har det. De syns bara inte.

Jag hittade dock en vetenskaplig artikel, "Biological infrared imaging and sensing"

Animal - Threshold energy (µW/cm^2) - Threshold temperature change (C) - Distance to detection - Type of receptor - Directional sensitivity
Boa constrictor - 176.89 - 0.003 - 16.4 cm - Specific warm - No
Python reticulatus - 59.75 - 0.026 - 28.3 cm - No-specific warm biodal (IR and tactile) - Yes
Calloselasma rhodostoma - 10.75 - 0.003 - 66.3 cm - Specific warm - Yes

Tar med den sista för där är bara tre ormar. Resten är andra djur och insekter.

Boaormar ska ha bra syn enligt det jag läst. Åtminstone boasläktet. Boa och pyton är ganska nära besäktade även om de taxonomiskt är en bit ifrån varandra.

Jag ser också hur min boa rör på ögonen, men kan inte säga hur väl den ser.

Den allmänna åsikten tycks vara att snokar har bra syn (relativt stora, runda) och jagar med hjälp av synen, medan de andra har sämre syn. Oavsett vilket så har ormar inte ögon optimerade för nattseende.

Kort svar. Vet ej.

5099
3873
Tropfrog:
Jag är rädd för att en diskussion likt denna inte tillför mycket i en tråd namngiven till "total nybörjare".

Inget fel i diskussionen i sig, den är nog så interresant. Men kanske inte här, eller???

Mvh
Magnus 

4
0
Davula:
Tropfrog skrev:
Välkommen till forumet. Imponerande första inlägg :)

1: enligt L80 som är en förlängning av djurskyddslagen så skall reptiler ha daglig tillsyn. I kungspyton fall handlar det rent praktiskt om att ta bort avföring och ge friskt vatten.

2: enligt samma L80 så skall terrarium för marklevande ormar 151 till 200 cm vara minst 1 kvm och 0,5 m högt. Rent praktiskt innebär det 200*50*60. Om ormen blir längre än 2 m är samma siffror för minimum 2,15 kvm och 1 m högt.

3: visst går det att göra en hel del åt temperatur i ett terrarium. Men det är en rejäl utmaning i ett av glas. Du behöver nog ett material som är mer isolerande än så och termostat på din utrustning för värme.

Jag skulle nog titta på mer passande djur till dina förutsättningar. Något djur från mer tempererat klimat som inte bara tål utan också föredrar kallare vintrar. Många snokar tex dvalar under den tiden som du har minst tid för dem. Dvalande djur har heller inte samma krav på tillsyn.

Sen vill jag bara säga att ödlor inte med nödvändighet måste vara mindre nybörjarvänliga än ormar. Allt handlar om vilka ödlor och vilka ormar du tittar på. Det viktiga är väl egentligen att du landar i ett djur som interreserar dig. Ett djur som har en engagerad ägare kommer alltid att få det bästa livet oavsett svårighetsgrad. Klart det finns direkt olämpliga nybörjararter, men de finns inom alla grupper.

Mvh
Magnus 


Tack för  välkomnandet och många bra svar! 
Jag tycker jag fick bra svar på mina frågor :)
Ja engagemang kommer varken terrariet eller det framtida djuret att sakna.
Det här är inget jag tänker rusa in i för att snabbt köpa allting och placera in ett djur, utan allt kommer att få ta sin tid innan det är dags för djur i terrariet. 
Jag tror inte att det skulle vara några problem med att få in friskt vatten och eller avföring när jag är borta (lägg märke till tror).
Tusen tack Magnus!

Sen ber jag till övriga som skriver om kungspyton som djur, att min fråga gäller inte enbart kungspyton, bara det att jag är intresserad av kungspyton. Jag skulle vilja ha en reptil som passar dels min arbetssituation och miljön jag kan erbjuda. Och rummet terrariet skulle bli placerat är 100% dagsljusskyddat. Så det ända ljus som skulle finnas där hade varit ljuset i terrariet + akvariumet.
Så istället för att kasta paj hit och dit kring kungspyton får ni gärna komma med tips på temperaturlösningar eller bra terrarietips :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild