Ny orm vad skaffa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Inkan88 skrev:
Hej, jag är alldeles ny här. Jag har haft en sinaloamjölksnok som precis har dött. Han har levt länge, så det var troligen ålder.


Bara av ren nyfikenhet :-) du har ingen aning om vad åldern kunde varit på honom? Roligt med gamla individer :-) 

17
1
Inkan88:
Jonas_ skrev:


Bara av ren nyfikenhet :-) du har ingen aning om vad åldern kunde varit på honom? Roligt med gamla individer :-) 


Hej Jonas! När jag fick honom var han 7 eller 8år och jag fick honom i mars 2010 (bra med blogg) :-) så han blev alltså ca 16 eller 17år. Jätteroligt verkligen. Det står juh 15-20år när man läser. Vad brukar dom bli?

17
1
Inkan88:
Erik17 skrev:

Det blir för litet för en blå tungad skin eller skäggis. Men jag tycker att du ska välja reptil sen skaffa de terrariumet de behöver. Men en kungs Python kan nog go in i de tror jag inte helt säker.


Edit: ditt terrarium passar till kungs python men Rut Python vill ha det högt.

Oki, tack :-)

17
1
Inkan88:
Tropfrog skrev:
Nej, inte skaffa djur innan terrarium. Välja djur först, sen skaffa lämpligt terrarium, sätta igång det, trimma in det. Sen skaffa djuret.

Mvh
Magnus 

Jag veet att det nog är det vettigaste. Bara de att jag har ett :-) Men jag är tacksam för alla råd och nu kommer en dum fråga. Vad betyder "trimma in"? :-)

17
1
Inkan88:
Jonas_ skrev:
Om du inte redan läst alla bra skötselråd här på terrariedjur.se så är det mitt bästa tips :-) där finns mycket inspiration, egna erfarenheter samt bra information. 

Erik17 jag delar absolut inte din erfarenhet att djungelrutpytons skulle vara mer bitiga än någon annan orm :-) tyvärr verkar många som själva inte ägt rutpytons sprida uppfattningen att dessa ormar skulle vara bitska. Jag säger inte att du aldrig ägt rutpytons för det har jag ingen aning om :-D jag säger tvärtom faktiskt. .rutpytons är i mina ögon ett betydligt bättre val av orm än kungspytons, beroende på vad man är ute efter :-) 

Jag tycker generellt att rutpytons är enklare med allt, och dom ligger ofta framme på en gren eller liknande. 

Jag har skrivit ett skötselråd om Irian jayas. Det kanske skulle kunna vara något? Relativt små och enkla pytonormar som finns i många olika utseenden. 


Hej Jonas! Som jag skrivit som tillägg i ett annat inlägg nyss, så jag är jag tacksam för alla råd jag får. Jag har som sagt ärvt Eddie coh har inte så mycket kunskap. Läser nu som sjutton, för att få lite mer koll. Vore också roligt med någon som faktistk är framme lite mer. Har även katter, som älskar att ligga på ljusrampen och värma magen.

5102
3878
Tropfrog:
Inkan88 skrev:

Jag veet att det nog är det vettigaste. Bara de att jag har ett :-) Men jag är tacksam för alla råd och nu kommer en dum fråga. Vad betyder "trimma in"? :-)


Inlägget var inte riktat till dig utan en reaktion på kommentaren att köpa djur först och sen terrarium.

Med trimma in menar jag att skapa de förhållanden som djuren kräver innan de flyttar in. Det är för sent att experimentera med värme, ljus och så vidare när djuret redan flyttat in.

Mvh
Magnus 

17
1
Inkan88:
Tropfrog skrev:


Inlägget var inte riktat till dig utan en reaktion på kommentaren att köpa djur först och sen terrarium.

Med trimma in menar jag att skapa de förhållanden som djuren kräver innan de flyttar in. Det är för sent att experimentera med värme, ljus och så vidare när djuret redan flyttat in.

Mvh
Magnus 

Aha.... då är jag med och då förstår jag vad du menade med det. Och det är något jag är med på. Trimma in alltså. För mig är det lite självklart, men eftersom jag inte är inne i reptilvärlden, så tänkte jag om det var nån intern terrareiterm eller så :-)

17
1
Inkan88:
Inkan88 skrev:


Hej Jonas! När jag fick honom var han 7 eller 8år och jag fick honom i mars 2010 (bra med blogg) :-) så han blev alltså ca 16 eller 17år. Jätteroligt verkligen. Det står juh 15-20år när man läser. Vad brukar dom bli?

Tillägg, enligt tidigare ägare var han tydligen 11 när jag fick honom, så han bör då ha blivit runt 20 :-)

64
10
Erik17:
Jonas_ skrev:
Om du inte redan läst alla bra skötselråd här på terrariedjur.se så är det mitt bästa tips :-) där finns mycket inspiration, egna erfarenheter samt bra information. 

Erik17 jag delar absolut inte din erfarenhet att djungelrutpytons skulle vara mer bitiga än någon annan orm :-) tyvärr verkar många som själva inte ägt rutpytons sprida uppfattningen att dessa ormar skulle vara bitska. Jag säger inte att du aldrig ägt rutpytons för det har jag ingen aning om :-D jag säger tvärtom faktiskt. .rutpytons är i mina ögon ett betydligt bättre val av orm än kungspytons, beroende på vad man är ute efter :-) 

Jag tycker generellt att rutpytons är enklare med allt, och dom ligger ofta framme på en gren eller liknande. 

Jag har skrivit ett skötselråd om Irian jayas. Det kanske skulle kunna vara något? Relativt små och enkla pytonormar som finns i många olika utseenden. 

Jag har aldrig ägdt en rut python men har hört av många att dom är lite bitiga men det kanske är helt fel. Väldigt fina ormar.

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Inkan88 skrev:

Tillägg, enligt tidigare ägare var han tydligen 11 när jag fick honom, så han bör då ha blivit runt 20 :-)


Kul med ormar uppåt 20 år och allt över det :-) tack för svar.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild