Tips och råd om arten Scolopendra dehaani

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

27
1
snake96:
hej jag har tänkt och skaffa mig en scolopendra dehaani vad ska man tänka på gällande denna art och vad kan man ha som bur /hem åt den behöver den värme matta eller uv ljus ja ni vet det grund grejerna med mera alltså om ni kommer på något som jag inte har nämt här va då vänlig och säg vad det är jag är så gärna uppen för era svar tack på för hand 

2
0
Andre08:
Jag kör en större plastlåda med lufthål. 10-15 cm eco earth då Scolopendras trivs nedgrävda. Tänk på att gärna ha ett lager fuktigt bottensubstrat och topplagert torrare. Scolopendras ömsar i det undre fuktiga lagret. Har sett fall då dom drabbats av svamp pga brist på torrare mark.
Min trivs bra i runsvärme och äter som en gris, du behöver alltså ingen lampa ellet matta om du inte har det svinkallt hemma!
Finns det någon som helst svaghet typ som ett löst lock så kommer den hitta det och smita.
Lycka till!

1275
1724
Falk:
Har du tidigare erfarenheter av liknande djur? 

198
112
MoreliaMikael:

De är häftiga djur, men vad du än gör, underskatta inte deras förmåga att fly.
De är starka som satan, och kan pressa upp vissa petboxars lock ganska lätt om de får chansen. Finns roligare djur att ha på rymmen än en Scolopendra. Nu talar jag visserligen bara för mig själv här, men om jag vore du så skulle jag skaffa en petbox/ett terrarium vars vägghöjd (utan bottensubstrat) överstiger djurets maxlängd. Detta då de inte kan klättra på glas eller plast. Med andra ord utesluter du risken för att de ska fly, så länge du inte ger dom något lämpligt att stå på i terrariet (detta bör då bli nedsänkt i bottensubstratet).

Luftfuktighet är en bra grej, så använd något fukthållande bottensubstrat, med möjligen orkidebark lr dylikt på toppen. 
Ljus och värme är inte direkt något de behöver så länge du inte har kallare än normal rumstemperatur.
Har en polare som kör hoppstjärtar i sin Scolopendras terrarium, och de äter upp både avföring samt det ömsade skinnet. 


27
1
snake96:
tack alla för era svar och falk nej det har jag inte men jag har läst på lite om arten och vet att dom har ett toxin som bedövar muskler och nerver 

198
112
MoreliaMikael:

snake96 skrev:
tack alla för era svar och falk nej det har jag inte men jag har läst på lite om arten och vet att dom har ett toxin som bedövar muskler och nerver 


 

I min åsikt så är djur precis som människor. Vi kommer i alla shapes and sizes, och vi alla förtjänar kärlek.
Med det sagt vill jag ändå säga att jag hoppas att du tar säkerhetsåtgärder som du läst på om när du köper detta djur
De är extremt vackra, fascinerande och kan vara häftiga husdjur, men de kräver en viss respekt från sin ägare.

Kika lite på youtube och läs care-sheets om djuret och utgå därifrån.
Att bli biten av en scolopendra är aldrig kul........alls. Har en polare som blivit biten förut, och han beskrev det som om någon parkerat en bil på hans arm.
Men han var full, oförsiktig och full i hybris.

Försöker absolut inte skrämma dig. Menar bara att säkerhet för din egen OCH djurets skull är viktigt att ha i åtanke.
Precis som min Orange Baboon fågelspindel (tarantulasandothers.blogspot.com/2009/09/bitten-by-orange-baboon-tarantula.html) så är det ett djur man helt enkelt får betrakta genom glaset, med extremt försiktigt hanterande (om ens något hanterande).

 


Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
SgtDeepshit skrev:


 

 

I min åsikt så är djur precis som människor. Vi kommer i alla shapes and sizes, och vi alla förtjänar kärlek.
Med det sagt vill jag ändå säga att jag hoppas att du tar säkerhetsåtgärder som du läst på om när du köper detta djur
De är extremt vackra, fascinerande och kan vara häftiga husdjur, men de kräver en viss respekt från sin ägare.

Kika lite på youtube och läs care-sheets om djuret och utgå därifrån.
Att bli biten av en scolopendra är aldrig kul........alls. Har en polare som blivit biten förut, och han beskrev det som om någon parkerat en bil på hans arm.
Men han var full, oförsiktig och full i hybris.

Försöker absolut inte skrämma dig. Menar bara att säkerhet för din egen OCH djurets skull är viktigt att ha i åtanke.
Precis som min Orange Baboon fågelspindel (tarantulasandothers.blogspot.com/2009/09/bitten-by-orange-baboon-tarantula.html) så är det ett djur man helt enkelt får betrakta genom glaset, med extremt försiktigt hanterande (om ens något hanterande).

 


Har hört om en som blev biten också, han hade ont ett tag kan man säga...

27
1
snake96:
Räcker det med en sån här stor bur till att börja med 

198
112
MoreliaMikael:

Det beror lite på hur stor den Scolopendra du skaffar är.
Kom ihåg att de gillar att gräva lite, så de behöver en del substrat. Sen är det också bra om de inte kan nå locket när de sträcker sig.
Bra att du körde på varianten som har spännen på sidorna, då det erbjuder extra säkerhet.

Något du också måste försöka få in är ventilation. Man kan ta en väldigt liten borr och köra massor med hål i locket / på toppen av sidorna.


43
15
Reest:
SgtDeepshit skrev:
De är häftiga djur, men vad du än gör, underskatta inte deras förmåga att fly.
De är starka som satan, och kan pressa upp vissa petboxars lock ganska lätt om de får chansen. Finns roligare djur att ha på rymmen än en Scolopendra.  


Detta hundra gånger om. Har själv en Scolopendra som jag har fått fånga tre gånger hittils, verkligen inte roligt, och verkligen inte lätt att sova i samma rum efterråt. I efterhand så är det uppenbart att jag inte var redo, och jag fick lära mig det den hårda vägen.

Mitt råd är att tänka över om du är redo för en sådan, och se till att den inte har någon som helst chans att fly. De är verkligen inte dumma, och kan hitta flyktvägar som man själv aldrig skulle kunna komma på själv. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild