Ledlister terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

5060
3824
Tropfrog:
Flyers90 skrev:
 

Ja, det finns LED som avger UVA, men då måste det stå det specifikt på produkten att de gör de, annars måste man utgå ifrån att den inge gör det.



Om du vill köpa belysning som avger uva så skall det stå specifikt att produkten att den gör det. Om du har krav på viss våglängd eller viss mängd så skall det stå det också. Det gäller för samtliga på marknaden förekommande belysningstyper, inte bara led.

MVH
Magnus


Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

Tropfrog skrev:

Om du vill köpa belysning som avger uva så skall det stå specifikt att produkten att den gör det. Om du har krav på viss våglängd eller viss mängd så skall det stå det också. Det gäller för samtliga på marknaden förekommande belysningstyper, inte bara led.

MVH
Magnus


javan skrev:

Nu är det ju ingen här som har rekommenderat LED strips från Biltema, utan en specifik produkt som avger UVA.

Det man även strävar efter är ju det synliga ljuset, vilket LED är ganska oslagbart på i förhållande till effekten.


Jag vet att ni två har koll på detta med UVA och UVB.

Jag hjälper bara till och förtydligar för andra som faktiskt också läser på detta forum som inte har koll på hur det fungerar med våglängder på ljus och uv-strålning.

Sen att säga att man strävar efter det synliga ljuset, som javan skriver är lite fel utryck. Synliga ljuset för oss människor vill man inte enbart sträva efter att ha i terrariet, utan även UVA som är synligt ljus för reptiler men inte människor.

Men jag trot att vi kan konstantera att vi tre faktiskt har koll på vilken belysning osv man bör ha i sina terrarium, men som sagt jag lyfta bra fram annan info som jag trot att många som inte kan detta ämne lika bra inte har någon aning om att man behöver hålla koll på också när man ska köpa ny belysning.


378
340
Silvetaz:
Flyers90 skrev:


Går du till typ Biltema, Jula, Bauhaus eller liknande kan jag lova dej att ingen av deras LED-lister avger UVA.

 

Ja, det finns LED som avger UVA, men då måste det stå det specifikt på produkten att de gör de, annars måste man utgå ifrån att den inge gör det.

Anledningen till att många funderar på att köpa LED är just för att det är otroligt billiga att köpa in och att de int drar någon ström sen.
Under denna kategori faller inte tex Solar Raptors LED in än så länge då de fortfarande är dyra i inköp.

Tex denna, 35cm LED från Solar Raptor.... 840kr
www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/led-belysning-reptil/solar-raptor-sunstrip-reptile-35-cm.html


Mojoriteten som börjar kika på LED lister som inte har koll på UVA osv kollar mer på produkter liknande denna;
3st LED lister på 30cm var, för 159kr.
www.biltema.se/bygg/belysning/inomhusbelysning/led-lister/led-list-3-st-2000035295

Så då är det bättre att säga att nästan inga LEDstrips avger UVA, i dagläget.
Självklart kommer utvecklingen fortsätta gå framåt, så de kommer garanterat finnas alternativ som är billiga i framtiden. Men i dagsläget är vi inte där. Därför anser inte jag det läpligt att rekommendera folk att köpa LED till sina reptiler än så länge.

 




Ganska säker på att jag inte skrev någonstans att de skulle köpa billigast möjlig led.

Gällande just Solar raptor så är det de led lister som jag hittat efter en del googlande som i dagsläget ligger vettigt i pris utan att vara nån obskyr kinaprodukt. Men även dusk säljer ju sina UHOP sticks som jag hört många tala gott om, har dock inte kollat huruvida de avger UVA eller ej.

zoomonster.com/SunStrip-35-Reptile säljer dem ganska mycket billigare än sköldpaddsgrejer och frakten och jämfört med liknande output på tex T5 eller så så är det i mina ögon billigt. Betänk att du kommer få byta rör ett antal gånger med T5 under samma tidsperiod som din Led bar är igårng.

Medlem i SkHF
8
2
Shacky:
tack gott folk, blir nog att jag kör med uva- lysrör tillsvidare:)

256
35
huckerby:
Får jag fråga en sak som inte ha ngn koll alls på ledstripes. Ska de sitta utanför terrat alltid? El innanför? Om de ska vara utanför så måste det vara nätdel där el? El kan de gå igenom glaset? Jag tänker för växternas del framförallt.

5060
3824
Tropfrog:
huckerby skrev:
Får jag fråga en sak som inte ha ngn koll alls på ledstripes. Ska de sitta utanför terrat alltid? El innanför? Om de ska vara utanför så måste det vara nätdel där el? El kan de gå igenom glaset? Jag tänker för växternas del framförallt.


För växternas del spelar det relativt liten roll. Men vanligt glas filtrerar bort uv som ju är för djurens skull. Vill man att uvn skall gå igenom så får det bli nät eller optiwhite i taket.

Men de flesta led är lågspänning, så de går utmärkt att montera invändigt om man vill med adaptern på utsidan. Alla lösningar med hid och lysrör i en fuktig miljö är på gränsen till farliga installationer utom just med optiwhite som separerar torr miljö för belysningen från fuktig för djuren. Hög luftfuktighet/ vatten och högspänning är risky.

Mvh
Magnus 

144
82
javan:
Tropfrog skrev:


För växternas del spelar det relativt liten roll. Men vanligt glas filtrerar bort uv som ju är för djurens skull. Vill man att uvn skall gå igenom så får det bli nät eller optiwhite i taket.

Men de flesta led är lågspänning, så de går utmärkt att montera invändigt om man vill med adaptern på utsidan. Alla lösningar med hid och lysrör i en fuktig miljö är på gränsen till farliga installationer utom just med optiwhite som separerar torr miljö för belysningen från fuktig för djuren. Hög luftfuktighet/ vatten och högspänning är risky.

Mvh
Magnus 


UVA filtreras inte bort helt, utan går igenom vanligt glas. Det är de kortare våglängderna som inte penetrerar.

256
35
huckerby:
Tropfrog skrev:


För växternas del spelar det relativt liten roll. Men vanligt glas filtrerar bort uv som ju är för djurens skull. Vill man att uvn skall gå igenom så får det bli nät eller optiwhite i taket.

Men de flesta led är lågspänning, så de går utmärkt att montera invändigt om man vill med adaptern på utsidan. Alla lösningar med hid och lysrör i en fuktig miljö är på gränsen till farliga installationer utom just med optiwhite som separerar torr miljö för belysningen från fuktig för djuren. Hög luftfuktighet/ vatten och högspänning är risky.

Mvh
Magnus 


Jo precis, jag skulle ju isf komplettera med med uv men om man inte har uvb, tex till pilgift, vilket ljus är det växterna vill ha? Kan man ge dem tillräckligt med ngn ledstripe?

5060
3824
Tropfrog:
huckerby skrev:


Jo precis, jag skulle ju isf komplettera med med uv men om man inte har uvb, tex till pilgift, vilket ljus är det växterna vill ha? Kan man ge dem tillräckligt med ngn ledstripe?


Svaret är ja. De flesta pilgiftsterrarier använder bara led ljus nu för tiden.

MH
Magnus

Medlem i SHF
32
13
realbosselarsson:
Då slänger jag in en fråga också.
Jag har en LED-armatur på 3000K till vår majsorm, UVA-grejen har jag missat helt så det var inget jag tänkte på när jag planerade mitt bygge. I terrariet finns visserligen en 80W Solar Glo som ska avge både UVA och UVB men den lyser ju bara på kasnke 30% av bottenytan.
Innebär det att ormen har en helt skev färgskala när den inte är under lampan?
Jag kan tänka mig att byta ut LED-armaturen mot en SolarRaptor SunStrip 35 Reptile 1150mm om det är till nån nytta.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild