Ventilation?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

26
0
Alexander:

Fick för mig att bygga ett billigt men (förhoppningsvis) snyggt terrarium. Består av en möbel, tung som ett as, med 3 st inbyggda burar med innemåtten b-d-h 100-50-40. Tänkt till leos så det ska gå med OSB. Till frågan: hur mycket ventilation behövs egentligen? Som synes på bilden har varje bur en "vind" där det sitter 18W lysrör. Just nu har jag bara hål där men kommer att fästa metallnät med ca 12 mm glipor för max genomsläpp. Hålen upp är 6x60 cm. Bilden är tagen på baksidan. Jag kommer inte att sätta något för ljusrören där, bara på framsidan. Tror ni denna ventilation räcker? Värmematta på botten, luften stiger, upp på "vinden" och ut genom baksidan alltså. Ny luft tillförs då huvudsakligen genom den lilla springan man får mellan skjutglasen.

 

 

Frågan lyder alltså: behöver jag mer ventilation på tex sidorna?

 

 

Annat kul för den nyfikne:

 

Lysrören är paralellkopplade så jag har bara en brytare på framsidan.

 

En dimmer till mattorna, mest för att komma över de nödvändiga 20W som behövdes. Blir skillnaden för stor mellan nedre och övre burarna p g a att värmen stiger får jag kanske stoppa in en liten matta längst ner, men jag hoppas "vindarna" ger tillräckligt med ventilation för att undvika det.

 

Varje bur har en egen infälld termometer (med sladd) på framsidan som ska dras till det varmaste stället. Hittade billiga :)

 

Längst ner ett skåp med skjutdörrar i samma storlek som burarna.

 

Tänkte testa plastglas istället för riktigt glas till dörrarna.

 

 

Såhär såg det ut igår, har byggt på mer idag. Provisoriskt kopplad el och ett av rören är kass men jag ska ändå köpa UV. På riktigt är det inte lika snett som det ser ut :)

 


151
77
Firemon:

Lite snett är snickarrätt ;)

 

Ser bra ut


309
239
Gogs:

Ser riktigt fint ut det där. När det kommer til ventiation tror jag att jag iaf hade satt ventilation i över och nederkant på kortsidorna av burken så man får ett bra genomflöde. Men jag är ingen expert på området så får se vad andra säger.


26
0
Alexander:

Framsidan. Tänkte spackla utsidan och slafsa på vit färg. Eventuellt blir det sandfärgat på insidan. Lysrörsbrytaren till vänster och dimmer till höger, båda högt upp så inga klåfingriga pillar. Termometrarna placerade på sina platser. Återstår eventuell extra ventilation, galler för lysrören, mattor som ska kopplas samman, baksidor och sen spackel/färg/lack och sist dörrar. Funderar på att lägga typ badrumsmatta i botten.


1662
779
fluffis:

I den här diskussionen i majsormsforumet sägs det att man ska ha mellan 4-6% ventilationsöppningar av den totala väggytan, beroende på hur fuktigt man vill ha det, i liggande terrarier. majsorm.forum24.se/majsorm-post-11048.html. Sen finns det en diskussion till :) majsorm.forum24.se/majsorm-about2120.html


26
0
Alexander:

Tack Fluffis, jag kollar.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild