Blek

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
1
Sarazard:
Hej.
Jag har en 20-årig rödörad vattensköldpadda sedan 13 år tillbaka. Men på senare tid är den inte särkilt rödörad utan ganska blek på sidorna. Googlar men hittar ingen information om vad det kan bero på. Någon som vet?

Medlem i SHF
3992
5007
Jonas_:
Sarazard skrev:
Hej.
Jag har en 20-årig rödörad vattensköldpadda sedan 13 år tillbaka. Men på senare tid är den inte särkilt rödörad utan ganska blek på sidorna. Googlar men hittar ingen information om vad det kan bero på. Någon som vet?


Det är inte ett ålderstecken då? Många arter samt varelser tappar sin starka ungdomliga färg på ålderns höst, mycket vanligt tom :-) 

Även vi människor blir gråare med åren. Jag som håller en hel del ormar tycker alltid äldre individer blir mer urblekta än yngre individer. 

3
1
Sarazard:
Det kanske det kan vara. Tyckte den såg så slö ut när jag kom hem idag så först trodde jag att den var död. Sedan när jag städade akvariet så var den som vanligt. Så kanske är det så. Den får gärna bli gammal snart men vill inte att den ska må dåligt.

Medlem i SHF
3992
5007
Jonas_:
Sarazard skrev:
Det kanske det kan vara. Tyckte den såg så slö ut när jag kom hem idag så först trodde jag att den var död. Sedan när jag städade akvariet så var den som vanligt. Så kanske är det så. Den får gärna bli gammal snart men vill inte att den ska må dåligt.


Utan att veta speciellt mycket om din individ skulle jag gissa att det är åldern som gör den blekare :-) angående att den är slö så brukar väl många arter gå i vintervila den här årstiden, det kan ju vara så enkelt kanske? Men har du haft den så många år känner du den bäst själv och vet hur den reagerar på olika årsväxlingar. 

Har dina lampor blivit gamla kan ju det också vara en förklaring till att den är slöare än normalt, men det vet jag ingenting om :-) 

3
1
Sarazard:
Bytte akvarie då locket gått sönder på det gamla. Beställde via nätet och det kan mycket väl vara så att det är fel sorts lysrör. Absolut något som är värt att kolla upp. Just nu äter och rör den sig som vanligt.

Medlem i SHF
3992
5007
Jonas_:

Sarazard skrev:
Bytte akvarie då locket gått sönder på det gamla. Beställde via nätet och det kan mycket väl vara så att det är fel sorts lysrör. Absolut något som är värt att kolla upp. Just nu äter och rör den sig som vanligt.


Har den värmelampa? Sen om lysrör är den enda UV-källan i akvariet så räcker antagligen inte det för att tillgodose behovet av solljus till sköldpaddan, jag skulle rekomendera typ en solarraptor eller liknande. En kombinerad värme och UV-lampa, dom brukar vara mycket prisvärda. En riktig sol-lampa med andra ord :)

Tyvärr brukar många vanliga UV-lampor & lysrör på marknaden vara rätt dåliga.. Det är såklart beklagligt och ett stort problem skulle jag säga.

Nu vet jag ju inte alls hur ditt akvarium är uppbyggt och utrustat :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild