Taggsvansvaran tips

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

64
10
Erik17:
Hej har bestämt mig för och skaffa en taggsvansvaran så behöver så mycket tips som möjligt. På värme platsen ska man ha 2 värmelampor/HID som med andra varaner eller räcker det med 1 och en sån lampa som värmer men inte ger ifrån sig nåt ljus? och behöver hela terrariet va upplyst eller räcker det med HID på värme platsen? Har hört att taggsvansvarane gillar det lite torrare i luften än och fuktigt under marken räcker det att man sprayar botten substratet 1 gång om dan och har tex en 50sand 50 jord blandning så dom får gräva i och lägga sig om dom vill fukta sig. Och gillar dom att lägga sig i vatten eller räcker det med en skål dom kan dricka ur och isåfall ska den stå på en varma eller kalla sidan? Men släng på mig alla tips ni kan ge mig. 

64
10
Erik17:
En fråga till hur ofta och hur mycket ska man mata en bebis och undrar samma sak för vuxen.

5102
3878
Tropfrog:
Detta är generellt ställda frågor som du hittar svar på i vilken skötselbeskrivning som helst.

Mvh
Magnus 

64
10
Erik17:
Vilka HID lampor är bäst MegaRay, Solar raptor, Powersun?

5
1
mackex:
Erik17 skrev:
Vilka HID lampor är bäst MegaRay, Solar raptor, Powersun?

Megaray använder jag till mina ackisar iallafall och funka bra. 

64
10
Erik17:
När man sätter upp den är det brar att skruva in i en lampsockel och starta? vilken watt använder du? Finns det nån stans man kan läsa hur många centimeter den ska va på för en viss värme?

5
1
mackex:
Erik17 skrev:
När man sätter upp den är det brar att skruva in i en lampsockel och starta? vilken watt använder du?

Köp en komplett sats med hid, ballast, lampa o sockel. Kostar väl typ 1000-2000kr. Minns inte, men beror ju helt på storlek på terrarie och avstånd till ödlan. Tänk på att de ska ha jävligt varmt på solplatsen, hade satsat på mkt watt och sen skjusterat värme genom att höja/sänka lampan.

64
10
Erik17:
Vad är en ballast? men om jag kör på en 150 watt HID för har tänkt och sätta lamp socklarna i taket i terrariumet så lampan inte hänger och om det inte blir tillräckligt varmt sätter jag ditt en vanlig 100watts värmelampa så borde de bli varmt.

5
1
mackex:
Erik17 skrev:
Vad är en ballast? men om jag kör på en 150 watt HID för har tänkt och sätta lamp socklarna i taket i terrariumet så lampan inte hänger och om det inte blir tillräckligt varmt sätter jag ditt en vanlig 100watts värmelampa så borde de bli varmt.

Köp en komplett hid sats så får du allt! Tänk även på att detta är en ödla som kommer kräva ganska stort terrarie pga de är väldigt aktiva och de kommer kosta en hel del i foder. Syrsor och kackerlackor ev gräshoppor, kanske någon pinkies, kött eller ägg någon gång i månaden max. En ödla i vuxen storlek äter väldigt mkt insekter, bara så du har de i tankarna!

64
10
Erik17:
vad gör em ballast räcker det inte bara med en lampa?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild