Ögonfransgecko i plastlåda?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

11
0
Help:
Jag hade bara trängt kolla om man kan ha en ögonfransgecko i en plastlåda, såklart med ventilation och 45x45x60 eller större och även genomskinlig.

Jag ser det så ofta på amerikanska youtube kanaler men är det tillåtet i Sverige?

5099
3873
Tropfrog:
Så länge som storleken följer L80 eller mer och miljökraven är tillgodosedda så finns det inga lagar som förbjuder det.

Men frågan är varför? Det är inte särskilt snyggt enligt min mening.

Mvh
Magnus 

11
0
Help:
Ja, kanske inner det snyggaste men jag hade trängt köpa in lite gargoyl och fransar nu och då känns det både billigare pch mer praktiskt att ha lådor.

Vilka är miljö kraven osv allt som man måste följa?

Medlem i SHF
3998
5021
Jonas_:
Anledningen att man ser massvis med reptiler i lådor och racksystem i USA är att deras lagar kring djurhållning minst sagt är tvivelaktiga. Djurskyddet i Sverige är definitivt mer lämplig ur djurets synpunkt! 

Men som sagt, så länge du tillgodoser både storlekskrav enligt L80 samt skapar rätt miljö i lådorna så funkar det, om man vill hålla sina djur på det viset :-) 

För mig måste det både kännas bra i hjärtat samt se bra, sjyst, seriöst ut. Jag håller juveniler i lådor första månaderna, redan då känns det sådär för mig personligen :-D det är individuellt såklart .

5099
3873
Tropfrog:
Help skrev:


Vilka är miljö kraven osv allt som man måste följa?


Tja. Juridiken är inte så tydlig på den punkten. Men bra skrivna skötselråd räcker väl för att konkretisera det.

Temperatur dag/natt eventuellt sommar/vinter.
Luftfuktighet dag/natt eventuellt sommar/vinter.
Ljus, främst dag/natt men eventuellt också uv och säsong svariation.
Inredningen: Bottensubstrat, gömställen, microklimat osv.
Tillgång på föda och vitaminer.

Jag är inte expert på ögonfransgecko. Men checklistan är samma för alla djur. Eftersom du har djuren redan så tror jag att du vet svaret på frågorna redan 

Mvh
Magnus

11
0
Help:
Tropfrog skrev:


Tja. Juridiken är inte så tydlig på den punkten. Men bra skrivna skötselråd räcker väl för att konkretisera det.

Temperatur dag/natt eventuellt sommar/vinter.
Luftfuktighet dag/natt eventuellt sommar/vinter.
Ljus, främst dag/natt men eventuellt också uv och säsong svariation.
Inredningen: Bottensubstrat, gömställen, microklimat osv.
Tillgång på föda och vitaminer.

Jag är inte expert på ögonfransgecko. Men checklistan är samma för alla djur. Eftersom du har djuren redan så tror jag att du vet svaret på frågorna redan 

Mvh
Magnus



Ja, såklart kan jag allt sånt med temp osv, men är det andra storlekar eller någonting dom bara göler lådor som är bra att veta så att min djur får det så bra som möjligt? 

5099
3873
Tropfrog:
Help skrev:



Ja, såklart kan jag allt sånt med temp osv, men är det andra storlekar eller någonting dom bara göler lådor som är bra att veta så att min djur får det så bra som möjligt? 


I princip är det ingen skillnad på plast och glas. Båda är täta material och kräver därför ventilation. L80 nämner inget om materialet på behållaren djuren vistas i vad jag minns.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild