Kvalster?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

11
0
Help:
Hej jag skulle behöva hjälp med min ögonfranssgecko!
Det finns en möjlighet att han har fått kvalster men jag vill inte bli helt orolig om det ör så om det kanske inte är kvalster.

Vad jag tycker så äter han mindre än vanligt men inte underviktig och bajsade igår, han spenderar tid i sitt vattenfall där han offentligen inte kommer åt så mycket vatten men jag vet att reptiler med kvalster gillar att vara i blöt, men han är bara där på natten så det är svårt för mig att se vad han för hela natten, det kan ju bara vara ett sammanträffande att han är där när jag går förbi.
Jag har inte sett något synligt på honom som jag skulle koppla till kvalster.
Han har även inte ömsat på länge!
Jag har inte köpt några nya reptiler eller gått på messor så det finns ingen andledning att han skulle ha det men tacksam för svar 

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
Help skrev:
Hej jag skulle behöva hjälp med min ögonfranssgecko!
Det finns en möjlighet att han har fått kvalster men jag vill inte bli helt orolig om det ör så om det kanske inte är kvalster.

Vad jag tycker så äter han mindre än vanligt men inte underviktig och bajsade igår, han spenderar tid i sitt vattenfall där han offentligen inte kommer åt så mycket vatten men jag vet att reptiler med kvalster gillar att vara i blöt, men han är bara där på natten så det är svårt för mig att se vad han för hela natten, det kan ju bara vara ett sammanträffande att han är där när jag går förbi.
Jag har inte sett något synligt på honom som jag skulle koppla till kvalster.
Han har även inte ömsat på länge!
Jag har inte köpt några nya reptiler eller gått på messor så det finns ingen andledning att han skulle ha det men tacksam för svar 


Varför tar du inte fram reptilen och undersöker den? 
Utan att göra det kommer du aldrig få reda på om den har kvalster eller inte. 

Du kan även ta med den till veterinären för att få den undersökt. 
Går även att lämna ett avföringsprov till dem för att kolla upp mycket annat. 

Medlem i SHF
4001
5022
Jonas_:
Vad pratar vi om för eventuella kvalster ?? Jag visste inte ens att ödlor utan fjäll kunde åka på kvalster :-) 

För du menar väl inte dom klassiska ormkvalstren som finns i hobbyn? Dom kräver att djuren har fjäll att bo bakom vill jag minnas. 

Och jag har aldrig hört talats om ett kvalsterutbrott som inte syns med ögonen :-) låter som du är onödigt nojig tycker jag.

Vad är det förresten som gör att du ens misstänker kvalster om den inte har några symptom på det? 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild